מקרים תמוהים מתגלגלים לפתחם של אנשים, והדעת נוטה לפעמים לחשוש מנסתרות, או מגלגולים או משדים ורוחות… ושאלות רבות הגיעו לפתחו של רבנו הגר"ח קניבסקי זצ"ל.
שאלה: יש דירה בעיר ירוחם, שמי שבא להתגורר שם, אחרי קצת זמן צריך לעזוב מירוחם. האם יש דברים בגו?
תשובה: "בקידושין לט: דיש מקומות שמיועדין להזיק כההיא בי בני דכי עיילי בתרין אפילו ביממא הוו מיתזקי, וגמ' חולין צ"ה: בית וכו' יש סימן, אע"פ שרש"י פירש קצת באופן אחר דקאי שבנה בית עיי"ש. שיסיידו את הדירה, ועל ידי זה יהיה כעין דבר חדש".
תמוז תשס"ט. בית שקרו שם כמה מקרים של דברים רעים, מה יעשו?
– "בגמרא אמרו שג' סימנים אינו נחש, אבל סימן הוי [עי' חולין צ"ו]. יש לסייד את הבית מחדש, והוי כמו בית חדש".
האם לסייד כל מקום ומקום בקפידא, כמו אחורי ארון ספרים וכדו'? – "אין צורך כל כך, אבל לעשות איך שרגילים".
אמרתי: לפני כחודש נכנסנו עם אברך לברכה לזש"ק, הוא אמר כי הוא כבר נשוי 4 שנים, ונודע להם שהם מתגוררים בדירה שהדיירים הראשונים – אם ובת, האם חלתה במחלה ל"ע, וגם הדיירים שבאו אחריהם התגוררו 5 שנים ולא נפקדו, ועתה הם מתגוררים בדירה הזו כבר 4 שנים ולא נפקדו. הרב אמר להם לבדוק את המזוזות כעצת החזו"א, ועשו כן ונמצאו כשרות, מה לעשות כעת?
– "על פי דין אין צורך לעשות כלום".
ומה לעשות למעשה? – "שיסיידו את הבית".
האם את כל הבית או רק את חדר שינה? – "קודם חדר שינה, אחר כך נראה".
הציעו לאחייניתי משרה של מורה שנהרגה בתאונת דרכים, וליבה נוקפה – "אין בזה שום שאלה".
לסבא קראו אברהם, והוא חלה והוסיפו לו את השם 'חיים' וחי, ועתה רוצים לקרות לנכדו אברהם בלבד, כי יש סבא בשם חיים. והרי אברהם היה חולה, שלכן הוסיפו 'חיים', האם לנו יש קפידא שלא לתת אברהם?
– "לא השם אברהם היה הגורם למחלה, המחלה לא שייכת לשמו, רק יש סגולה של שינוי שם. ויכולים לתת אברהם".
יהודי ששמו גרשון ויש לו צרות רבות, והוא אומר כי חושש שהשם לא טוב, ומעוניין לשנות את שמו – "לא משנים שם, רק על חולה מסוכן, ותגיד לו שלא השם גורם".
אשה שיש לה את המחלה הידועה, והיא מתגוררת בבית בשכירות, שממש על מקום חדר השינה הקבלן חתך שם עץ פרי, וחוששים שזה הטעם, כיון שכריתת עץ פרי זו סכנה.
– "וכי הבית נאסר בהנאה? מה זה שייך להם? [שהם לא כרתו] זה כלום".
(דברי שיח חוקת תשע"ח מתוך 'כל משאלותיך')