הרה"ג מרדכי הלוי שוורצבורד שליט"א
מורה הוראה נאות שמחה מודיעין עילית
הגמרא אומרת (דף צד:) בשבח דורו של חזקיהו המלך שציווה על כל ישראל לעסוק בתורה, ובדקו בכל א"י ולא מצאו תינוק ותינוקת שלא היו בקיאים בהלכות טומאה וטהרה.
ידוע כמה זרז הח"ח לעסוק בלימוד טהרות כי כשמצפים לגאולה צריך להתכונן להלכות שינהגו כשיבוא המשיח ומצינו שבזמן גאולת בית שני שלח הקב"ה את חגי הנביא לבחון את הכהנים אם יודעים הלכות טהרות, כמבואר בפסחים דף יז.
אם אמנם הלכות טהרות בכללות הם כהלכתא למשיחא שנוגעות לזמן שיבוא המשיח במהרה בימינו, נבאר כאן הלכות מעשיות הנוהגות בזמננו היוצאות ותלויות בפרטי הלכות טהרות.
אסור לנסוע בכביש שע"ג קברים
מסכת אהלות כולה העוסקת בטומאת מת העוברת מבית לבית הפתוח אליו נוהגת בזמנינו לענין טומאת כהנים, וגם ישראלים מצווים שלא לטמאות כהן, לכן יהודי הנוהג ברכב ציבורי שיש בו כהן הנוסע בטבריה חובה עליו לברר את הכבישים שיש בהם טומאת כהנים.
דיני קבלת טומאה הנוגעים לסוכה
מסכת כלים המבארת חילוקי הדינים בכלים המקבלים טומאה ושאינם מקבלים טומאה, עסקנו בהלכות אלו בדיני הסוכה שכידוע הסכך צריך להיות מדבר שאינו מקבל טומאה, לפיכך כלי עץ שדינם לקבל טומאה רק כאשר יש להם בית קיבול, מעתה יש לדון בקורה המעמידה את הסכך וקדחו בה חורים לתקוע בהם דיבל מעץ האם נהפכת לכלי קיבול המקבל טומאה ופסולה לסיכוך, דין נוסף בכלי עץ העשויים לנחת שאין מטלטלים אותם ממקום למקום רק נחים במקומם שאינם מקבלים טומאה, וכן כלי שתשמישו עם הקרקע אינו מקבל טומאה, ויעויין בזה בהרחבה בחיבור בם חייתני סוכות (סימן י"ד).
דיני כלים לנטילת ידיים
עוד נוגע הלכות כלים להלכות שבכל יום הלכות נטילת ידיים (סימן קנ"ח) שם נתבארו הכלים הכשרים לנטילה לפי דיניהם במסכת כלים, ונזכיר דין אחד שכתב המשנ"ב (שם ס"ק ט"ו) שמכסה של כלי שאפשר להופכו ולקבל בו רביעית יש מכשירים אותו לנטילת ידיים ויש מחמירים והחזו"א (ידיים סי' ה' סק"ג) הוכיח מהמשנה בכלים (פ"ב מ"ה) שכלים העשויים לכיסוי אינם חשובים כלי קיבול ואינם מקבלים טומאה, א"כ ודאי שאינם כשרים לנטילת ידיים, ע"ש שהאריך בדעות הראשונים.
דיני כלים לכוס של ברכה
כמו כן נוגע להלכות קידוש וברכת המזון על כוס שצריך להיות כלי הראוי לקבל טומאה ואם נקוב בחור קטן ככונס משקה כתב המשנ"ב בסימן קפ"ג בשעה"צ שפסול לקידוש ואם הוא חור קטן שאין נכנס משקה מבחוץ רק מוציא משקה, המשנ"ב בהלכות נטילת ידיים (סי' כ"א סק"ג) הכריע להקל שאם הוא רק כמוציא משקה כשר, והובא במוספים למשנ"ב בהוצאת דרשו, עוד עיין פרטי דינים בכוס של ברכה במשנ"ב (סי' קפ"ג ס"ק י"א)
דיני כלים לחנוכה
עוד נבאר הלכה הנוגעת לחנוכה, כתב הכף החיים סימן תער"ג בשם החסד לאברהם שהכוסית שמדליקים בה צריך שיהיה לה דין כלי, לפי"ז יש לדון בכוסיות שמדליקים בהם בחנוכיה ויש להם בליטה מתחת שאינם יכולים לעמוד בלי חנוכיה, וכלי שאינו יכול לקבל בלי סמיכה אינו נחשב כלי כמבואר (בסימן קנ"ט ס"ג),
אכן מבואר במשנה במסכת כלים (פ"ד מ"ג) שיש סוג כלים שעשויים לקבל על ידי סמיכה והם נחשבים כלי כיוון שלכך נעשו מתחילתם, וכן נפסק בסי' קנ"ט ס"ה לענין נטילת ידיים שכלי שמתחילה נעשה באופן שמקבל ע"י סמיכה כשר, לפי זה גם לגבי חנוכה אין חסרון במה שאינם מקבלים רק ע"י חנוכיה, וכן מבואר במוספים שבמשנ"ב הוצאת דרשו סי' תער"ג (הערה 41) בשם השדי חמד להכשיר מטעם זה.
הרי למדנו כמה הלכות שבמועדים והלכות שבכל יום הנלמדים מעניני טהרות, ויש עוד הרבה מאד ישמע חכם ויוסף לקח, וראוי להזכיר את קריאת מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א בימים אלו לעסוק בעניני טהרות.
וע"י העסק בדיני טהרות נזכה לגאולה השלמה ולטהרתן של ישראל במהרה, ומה מקוה מטהר את הטמאים אף הקב"ה מטהר את ישראל, ויקוים בנו מקרא שכתוב וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם במהרה בימנו אמן.