יום רביעי כ"ד בשבט תשע"ט
חפץ שנפל לאוויר רשות הרבים ולא הגיע לקרקע – האם מותר להחזירו לרשות היחיד?
כפי שלמדנו, חפץ שנפל לרשות הרבים, וקצהו האחד נותר ברשות היחיד ביד אדם העומד שם – גזרו חכמינו ז"ל שלא למושכו בחזרה לרשות היחיד, מחשש שיבואו להקל ולמשוך בחזרה אף חפץ שקצהו לא נותר ביד העומד ברשות היחיד, ויצא כולו לרשות הרבים; ויעברו על איסור דאורייתא של 'הוצאה' מרשות לרשות.
אולם, אם החפץ נפל לאוויר שמעל רשות הרבים, ולא הגיע לעשרת הטפחים התחתונים של רשות הרבים – מותר להחזירו לרשות היחיד, ואף אם החפץ אינו תלוי באוויר, אלא נח על גבי זיז כלשהו הבולט באוויר שמעל רשות הרבים; והטעם, מפני שהאוויר שמעל לעשרה טפחים אינו רשות הרבים, אלא 'מקום פְּטור'.
[שו"ע שנב, ב, ומשנ"ב יא-יג]
האוויר הסמוך לקרקע – האם דינו כקרקע או כאוויר?
בהמשך לאמוּר: אם החפץ שנפל לרשות הרבים הגיע לתוך עשרת הטפחים התחתונים של רשות הרבים, אך אינו נוגע בקרקע, הדין כך:
ספר קודש (העשוי כספר תורה, כך שתיתכן מציאות שבה חלקו נותר ברשות היחיד וחלקו התגלגל לרשות הרבים) – אם לא הגיע לשלושת טפחים הסמוכים לקרקע, מותר להחזירו לרשות היחיד.
ואם הגיע לתוך שלושת הטפחים הסמוכים לקרקע – לדעת השו"ע מותר להחזירו, ולדעת הגר"א מקום זה נדון כקרקע, והרי זה כאילו החפץ נגע בקרקע.
וחפצים אחרים – יש אומרים שאסור להחזירם אף אם לא הגיעו לשלושת הטפחים התחתונים, ויש אומרים שדינם כספר קודש.
[שו"ע שנב, ב, משנ"ב טו-טז, וביה"ל ד"ה גוללו; ביאורים ומוספים דרשו, 4]
האם מותר לזרוק חפצים מרשות היחיד לרשות היחיד אחרת שמעבר לרשות הרבים?
שתי רשויות היחיד שמותר להעביר חפצים מזו לזו בשבת, וכגון שעשו 'עירוב חצרות', ורשות הרבים עוברת ביניהן – מותר לזרוק חפצים מזו לזו דרך האוויר שמעל לרשות הרבים, בגובה שמעל לעשרה טפחים, שהוא 'מקום פְּטור'. אולם, אסור להעביר חפצים דרך האוויר שמעל רשות הרבים, אף אם נושא אותם בגובה שמעל לעשרה טפחים.
ואם גובהן של רשויות היחיד אינו שווה – כיון שבאופן זה קשה יותר לכוון בעת הזריקה, קיים חשש שהחפץ יפול לרשות הרבים ויביאוהו מרשות הרבים לרשות היחיד, ולכן אסור לזרוק חפצים מזו לזו; אלא אם כן מדובר בחפץ שביר, כגון זכוכית, שאם יפול ישבר, ואין לחשוש שיביאוהו.
[שו"ע שנג, א, ומשנ"ב א-ד; ביאורים ומוספים דרשו, 1]