יום ראשון ט"ו בכסלו תשע"ח
האם ניתן לצרף חלה קפואה ל'לחם משנה'?
בשבת וביום טוב מברכים המוציא על שתי חלות, כזכר למָּן, שהיה יורד ביום שישי בכמות כפולה. ודין זה נקרא 'לחם משנה', על שם הכתוב: "וַיְהִי בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי לָקְטוּ לֶחֶם מִשְׁנֶה". ואף נשים חייבות בלחם משנה. ויש שכתב שאף המקדש על מיני מזונות, יברך על שני מאפים שלֵמים; אך אין נוהגים כן. וחלה קפואה – נחלקו הפוסקים אם ניתן לצרפה ל'לחם משנה', ויש שהסתפק בדבר, וכתב כי יתכן שיש להקל יותר במקרה שהחלה תפשיר עד לסיום הסעודה. [שו"ע רעד, א, ומשנ"ב א; ביאורים ומוספים דרשו, 1]
חלות שנדבקו בשעת האפייה והופרדו – האם נחשבות כשלֵמות?
את מצוַת לחם משנה, יש לקיים לכתחילה בשני לחמים שלֵמים. וחלות שנפלו מהן חתיכות קטנות ופירורים לאחר האפייה, או שנפרד מהן חלק מהקרום העליון, כמצוי בחלות הנמכרות בחנויות, או שנדבקו מעט זו לזו בשעת האפייה והופרדו באופן שנראות כחסֵרות מעט – המנהג להחשיבן כשלֵמות. ויש שהורה כי ניתן להקל בכך כל עוד לא נחסר מהחלה שיעור של 1/48. ובדיעבד, אם יש בידו רק שתי חתיכות חלה, או שתי פרוסות לחם – יברך עליהן. [שו"ע רעד, א, ומשנ"ב ב; ביאורים ומוספים דרשו, 3 ו־4; וראה שם עוד]
כמה חלות צריך לבצוע בסעודות שבת?
על פי הקבלה, יש להניח את שתי החלות של לחם משנה זו על גבי זו בשעת ברכת המוציא, ובליל שבת לבצוע את החלה התחתונה, וביום השבת – את העליונה. ומכיון ש'אין מעבירים על המצוות' – בליל שבת ימשוך הבוצע את התחתונה מעט כלפיו, כדי שתהיה חלה זו הקרובה ביותר אליו בבואו לבצוע את החלות; או שיטול את החלה שהיתה מונחת למעלה בשעת ברכת המוציא, ויניחנה למטה ויבצענה. ויש אומרים שצריך לבצוע את שתי החלות, אך המנהג הרווח הוא כנ"ל, לבצוע רק אחת. [שו"ע רעד, א, ומשנ"ב ג-ה; ביאורים ומוספים דרשו, 8]