ש"ץ שטעה בתפילת הלחש - האם יתפלל בשנית? • מתי הכהנים אומרים ברכת כהנים בלי הברכה שלפניה אשר קדשנו במצותיו...? • כהן שעומד באמצע 'שמונה עשרה' ונודע שיש טומאת מת במקום - האם צריך להודיע לו?
יום חמישי כ"ז בניסן תשע"ו
חזן שטעה בתפילת הלחש - האם יתפלל בשנית?
ש"ץ שטעה בתפילת הלחש באופן שצריך להתפלל בשנית - בתפילות שחרית ומנחה יכוון לצאת ידי חובתו בחזרת הש"ץ; אך אם הטעות היתה באחת משלוש הברכות הראשונות - ישוב ויתפלל בלחש לפני החזרה, ויש חולקים. ובערבית של שבת (רגילה) יכוון לצאת ידי חובתו באמירת ברכת 'מעין שבע' שלאחר 'ויכולו'; אך בערבית של חול, או שבת שחל בה ראש חודש, חול המועד או יום טוב - ישוב ויתפלל, אך רשאי לומר קודם לכן את הקדיש שלאחר התפילה. [סעיף ד וס"ק טז-יז; ביאורים ומוספים דרשו, 16-17]
מתי הכהנים אומרים ברכת כהנים בלי הברכה שלפניה אשר קדשנו במצותיו...?
אם טעה הש"ץ בחזרת הש"ץ באופן שצריך להתפלל בשנית - יאמר קדושה בפעם השניה על אף שכבר אמר בפעם הראשונה. ולענין ברכת כהנים נחלקו הפוסקים אם יברכו בשנית. ויש שכתב שהש"ץ יאמר "אלקינו ואלקי אבותינו ברכנו...", והכהנים יאמרו את ברכת כהנים ללא הברכה שלפניה "אשר קדשנו במצוותיו..."; ועוד כתב שאם בינתיים נכנסו לבית הכנסת כהנים שלא היו במקום בעת החזרה הראשונה, יברכו ברכת כהנים עם הברכה שלפניה. [ביאורים ומוספים דרשו, 12]
כהן שעומד באמצע 'שמונה עשרה' ונודע שיש טומאת מת במקום - האם צריך להודיע לו?
כהן העומד באמצע תפילת 'שמונה עשרה', הן בלחש והן בחזרת הש"ץ, ונודע שיש במקום טומאת מת מדאורייתא - חובה להודיעו על כך, ויפסיק באמצע תפילתו ויצא החוצה. ואם ניתן לסגור את החלונות והפתחים באופן שהטומאה תהא רק מדרבנן - יש לעשות כן, ואזי אין חובה להודיעו באמצע התפילה, כי אם מיד לאחריה. וכן הדין בכל טומאת מת דרבנן. ואם הודיעוהו על טומאה דרבנן באמצע תפילתו - נחלקו הפוסקים אם צריך להפסיק ולצאת. [ס"ק יא וביה"ל ד"ה ואם; ביאורים ומוספים דרשו, 8]