סיפור מופלא שח בפנינו אברך מבוגר, מחשובי הלומדים במודיעין עילית.
לפני ארבע שנים גדל עול הבית עם לידת בני השני, ובאותה הזדמנות הוצע לי ולחברותא לעבור לכולל אחר בשכונת ספר בעיר ירושלים, שבו משלמים סכום עתק במושגי אותם ימים.
התלבטתי רבות, והדחף היה בעיקר שהחברותא החליט ללכת לשם, והתגבשה קבוצה מאד חשובה ללמוד דברים יחודיים במסכתות אחרות, והדבר קרץ לי.
רעייתי יעצה לי בשעתו לשאול את מו"ר הגאון הגדול רנ"צ פינקל זצוק"ל, וכידוע הוא לא עמד בדרכו של איש. הצגתי בפניו את כל הנתונים, והוא שאלני למה אני הולך ללמוד שם.
השבתי לו ברורות, שסיימתי מחזור שלם של לימוד דף ליום, ואינני חפץ לחזור ללמוד שוב את אותם מסכתות. אמרתי לו שאין כאן קבוצה שלומדת דברים אחרים, ומלבד אברכים מבוגרים בפינות שונות שלומדים דברים אחרים, לא ניתן לעשות זאת במרוכז כפי שהורגלתי כאן בבית המדרש, ולכן חושבני ששם אוכל ללמוד עם קבוצה נבחרת.
רבי נתן צבי הפתיע אותי בשאלתו: למה לך להיפרד ולחפש מקום אחר? נפתח קבוצה נבחרת כאן בישיבה, ובה אברכים מופלגים שמוכנים ללמוד מסכת נדה אליבא דהלכתא! מי אמר שה'דף ליום' הוא רק למסכתות מסוימות? ניתן להרחיב את הדף אף למסגרות שונות ומסכתות אחרות!
השמחה שהיתה לי ב'מיר' לא הותירה בי ספיקות, והחלטתי במקום, כי משל לעמל התורה שרכשתי כאן ב'מיר' לא אמצא בשום מקום שבעולם, ואם ניתן בעמל זה לרכוש עוד מסכתות, מדוע שלא אעשה כן?
הלבטים היחידים שנותרו היה עניין המעות… הקב"ה שתל בי ביטחון ואמרתי לרעייתי בבטחה: וכי אנו צריכים לייעץ לו להקב"ה כיצד הוא יפרנס ויזון את עמלי תורתו?
כיום אני יכול לספר גלויות, שחודשיים לאחר מכן, לפתע רעייתי קיבלה קידום משמעותי בעבודה שכלל משכורת כמעט מוכפלת ללא תוספת שעות משמעותית; ובמקביל, שמעתי מהחברותא שעבר למקום התורה הקטן ההוא – כמה הוא מתפלא שלמרות כל הכסף הרב שהוא מקבל, לא נותר לו בסוף חודש שקל אחד יותר משהורגל בלומדו ב'מיר'.
חודש לאחר עזיבתו את הישיבה הוא הוצרך להחליף דוד שמש בעלות כוללת של 6,000 ₪ בתשלומים, ורעייתו נצרכה 'לפתע' לטיפול שיניים יקר וסבוך.
אז אני שואל בכנות: מה עדיף ללומד התורה, עמל התורה במקום נרחב עם שיניים תקינות ודוד שמש תקין לאורך שנים? או עמל מופחת עם טיפולי שיניים ודוד שמש מתחלף וזולל מעות?
אומר לך את האמת, הוא מסיים, כשתבוא בשעת ליל מאוחרת לביתי לחזות בי או בכל אחד האברכים האחרים שהשקיעו ממרצם 12-14 שעות של עמילות התורה ללא הפרעת מכשיר נייד או טירדת היום יום, ומה הדבר פועל באווירת הבית כולו, תראה כי אין תחליף לכך בכל העולמות!
(מוסף שבת קודש בשלח תשע"ז)