כפי שלמדנו בשבוע שעבר, חובת ה'קידוש' בליל שבת היא מן התורה, ונדרשת מהכתוב "זכור את יום השבת לקדשו"; לפיכך, על אף שנשים פטורות ממצוות עשה שהזמן גרמן, ב'קידוש' זה חייבות הנשים כאנשים, משום שהכתוב "זכור את יום השבת" הוקש לכתוב "שמור את יום לקדשו", שהרי "זכור ושמור בדיבור אחד נאמרו", והחייבים בשמירת השבת, דהיינו באיסור המלאכה, חייבים גם בזכירתהּ. וכיון שחייבות בקידוש מן התורה, היכולת בידן להוציא אנשים ידי חובתם, ומטעמי צניעות יש להחמיר שלא תוציא אשה אלא את בני ביתהּ. אכן, אשה שכבר יצאה ידי חובתה – יש אומרים שאינה יכולה להוציא אחרים ידי חובתם, כיון שהטעם שמי שיצא ידי חובתו יכול לשוב ולקדש כדי להוציא אחרים, הוא משום ש'כל ישראל ערבים זה לזה', והנשים אינן בכלל ה'ערבות', ויש חולקים וסוברים שהנשים הן בכלל הערבות, ויכולות לשוב ולקדש לאחרים לאחר שיצאו בעצמן ידי חובה. ולענין קידוש של ליל יום טוב – נחלקו הפוסקים אם נשים חייבות בו; ואף לדעת החולקים קיבלו הנשים על עצמן מצות הקידוש כחובה, אלא שלדעה זו – למנהג הספרדים שנשים אינן מברכות על מצוה שאינן חייבות בה, לא תקדש אשה בעצמה אלא תשמע מן האיש. [שו"ע רעא, ב, משנ"ב ג-ה, ושעה"צ, ט; ביאורים ומוספים דרשו, 15]
חובת הנשים ב'קידוש' של ליל שבת ויום טוב
הגה"ק מפיאסענצא זיע"א: "חג הפסח בחינת אהבה, לפי שהאדם מרגיש בעליל את כל מצוות הפסח"
לשם מצת מצוה
ימי ניסן הגדולים...
ליל סדר מוצלח, תלוי מאד ברמת ההכנה...
השנה יהיה רגוע:
מרגישים אבודים מול הבלגן? התחילו בפינוי!
עשה חניית ביניים בניו-יורק, אך ורק כדי להתפלל במנין!
כור ההיתוך הישיבתי
"הלו, אתה, למה לא קמת בזמן? מישהו צריך אותך!"
בהחלטה של רגע החליף הנהג את המספר ל-402!
ה'שירות החשאי'...
הכרת הטוב על הלוואה, האם זה מותר?
"עד דלא ידע" - השנה עושים את זה נכון!
חבילות של עשרת אלפים דולר צנחו על הדלפק. "איי דונט בליב איט", אמרה הפקידה ומיהרה לטלפון...
"מבצע! במקום ארבעים – שישים שקלים לקילו"!!
תענוג ווינאי מוגזם...
"המוכר בדק את תוצאות ההגרלה וברק עלה בעיניו..."
"אני מתלבט לרגע להיכן יכול היה להעלם האשראי, ואז - נקישה בחלון..."
"המלצתי בחום על הנהג האדיב. טעות קטנה אבל קריטית עשיתי..."
קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה