יעקב א. לוסטיגמן
רבבות יהודים מכל רחבי הארץ והעולם נוהרים היום לקבר רחל אמנו, בדרך אפרתה היא בית לחם. היום ובכל יום, מהדהד קול בכייה של רחל אמנו, נהי בכי תמרורים, על מצבם של בניה השרויים בגלות המר, ומשוועים לישועה הקרובה בבית גואל צדק, וכבר נאמר בנביא שהקב"ה הבטיח לה בהבטחה גמורה "כי יש שכר לפעולתך ושבו בנים לגבולם".
שוחחנו עם הרה"ג ר' יעקב גרוסמן, מגיד שיעור בלימוד 'דף היומי בהלכה' ומחשובי האברכים בכולל שעל ידי מוסדות קבר רחל.
"כבר יותר משנתיים שאנחנו לומדים לפי תוכנית הלימוד של 'הדף היומי בהלכה' בכל מסגרות הכוללים שבקבר רחל", אומר הרב גרוסמן. "מדובר בכוללים המתקיימים מסביב לשעון 24 שעות. מחצות הלילה ועד חצות הלילה שלמחרת ללא שום הפסק. לומדים, מתפללים ולומדים. בכל אחת ממשמרות הלימוד לומדים האברכים גם 'דף היומי בהלכה'. בנוסף יש לנו שני שיעורים ללימוד 'דף היומי בהלכה': מיד אחר תפילת השחר כוותיקין מוסר שיעור הגאון רבי דוד פרנקל, ובשעה 1:30 אחרי חצות הלילה מוסר שיעור הג"ר בצלאל בן הגאון רבי יעקב גלינסקי. אני הקטן מוסר שיעור נוסף בשעות הצהרים בספרי המוסר של החפץ חיים הקדוש, בהתאם לתוכנית הלימוד של 'דרשו'.
לדבריו, לימוד ההלכה מהווה נדבך מרכזי וחשוב בפעילות התורנית שעל קבר רחל: "יש לנו סדר קבוע שבהסעה בה נוסעים אברכי הכולל לקבר רחל, מדברים בדרך על הנושאים הנלמדים במסגרת הדף היומי בהלכה, מעלים שאלות, מעירים הערות וכל אחד משתף את החברים במה שהתחדש לו בלימודו.
"על המלאכה כולה מנצח ראש המוסדות הרב קלוגר קליט"א, שהיה זה שיזם את לימוד 'הדף היומי בהלכה' בכל אחת ממשרות הלימוד, והוא עומד על גבינו גם היום מעודד ומדרבן כל אברך ואברך להקדיש זמן ניכר מלימודו ללימוד הדף היומי בהלכה.
"את לימוד ההלכה בתפארתו אפשר לראות בין היתר בשעות בהן מתקיימים כאן מבחנים. מדי חודש מתקיימים בקבר רחל שלושה מבחנים, שניים ביום חמישי ואחד נוסף ביום שישי. באים גם לומדי 'דף היומי בהלכה' שאינם מבאי הכולל הקבועים, יהודים המתגוררים באזור ומנצלים את הזמן שבו הם ממילא יוצאים מהבית ומניחים בצד את ההכנות הקדחתניות לשבת המלכה, ובאים לעשות את המבחן בקבר רחל. באים לכאן אנשים מגילה, מביתר עילית ומירושלים כמובן. מדובר בקרוב למאה נבחנים בכל חודש, ויש עוד עשרות מאברכי הכולל שלומדים 'דף היומי בהלכה' ולא נבחנים, או שהם עורכים את המבחן מחוץ לשעות הכולל, במסגרות לימוד אחרות שלהם".
- כמי שקבעו את מושבם בכל ימות השנה על קברה של רחל אמנו ע"ה, בוודאי אתם מתרגשים מאוד ביום ההילולא…
"בוודאי, ההתרגשות גדולה מאוד, וגם תחושת האחריות גוברת. הגאון מוילנא כותב בפירושו לזוהר הקדוש, בתיקוני זוהר (תי' ו'), שלאחר שחרב בית המקדש, עיקר השראת השכינה זה בקבר רחל. אפשר להבין בכלל את המשמעות של זה?
"לשבת כל יום מספר שעות בקבר רחל זה אומר גם לקחת אחריות ולהתנהג בהתאם. האחריות כבדה מאוד, ובפרט שאנחנו לא יושבים כאן מטעם עצמנו אלא משמשים כשלוחים של כלל ישראל, יהודים שתורמים מהונם ומאונם כדי שנוכל לייצג אותם נאמנה במשמרות הלימוד על קברה של רחל אמנו.
"רש"י הקדוש אומר בפרשת 'ויחי' שרחל היא 'האמא של הגלות'. הרי יעקב אבינו קבר אותה בדרך אפרת היא בית לחם, כדי שבני ישראל יוכלו להתפלל על קברה. יוסף הצדיק כבר התפלל על קברה ברדתו מצרימה. זה מקום תפילה של בני הגלות.
"מעניין להוסיף נקודה שחשבתי עליה בשנים האחרונות לא פעם: אנחנו רואים שברוב המקומות בהם יש נהירת המונים ליום ההילולא, יש חגיגות שמחה כמו בציון הרשב"י, או לכל הפחות דאגה אינטנסיבית לנושא של הגשמיות, יש הכנסת אורחים כיד המלך, שתיה מחולקת בכל פינה, נערכים מראש לדאוג לחניה בשפע מרחיבים כבישים ומכינים את התשתיות, ואילו בקבר רחל אין את כל זה. יש רק את מצבת קבורתה של רחל אמנו, אנשים באים כדי לבכות על מר גורלו של עם ישראל. כי זה מקום של גלות, זה מקום שבו אנחנו מתחננים ומבקשים על הגאולה הפרטית והכללית, ויה"ר שבזכות יום ההילולא הגדול והקדוש הזה, ובזכות הנהירה ההמונית לציון המצוינת כדי להידבק באבות הקדושים ובאימהות הקדושות, נזכה שבאמת יתקבלו התפילות, ויקויים בנו במהרה הפסוק "ושבו בנים לגבולם".