זה נראה כמעט כמו שיעור רגיל בחדר צדדי של 'זיכרון מוישה' או 'בית הלל'. המגיד שיעור מקריא מתוך המשנה ברורה, מישהו זורק שאלה לחלל ובמקום מתפרץ וויכוח ער כשהרב המוסר את השיעור מנווט את הספינה אל חוף מבטחים, עד שההלכה מתלבנת ומתבהרת וכולם יוצאים מרוצים.
אבל בכל זאת משהו כאן מוזר. על אחד האגרופים המתנופפים אל על בתנועת לימוד אופיינית, מקועקע נחש ארסי כשהוא פוער את פיו, הסורגים הכבדים החוסמים את החלון ומצלמות האבטחה המותקנות בכל פינה מלמדים גם הם שלא מדובר כאן בבית כנסת שגרתי.
ואכן, זה לא שיעור רגיל, זהו אחד השיעורים הכי מוזרים ששמעתם עליהם, הוא מתקיים אחת לשבוע בבית הסוהר 'אלה' בבאר שבע, באגף לשומרי מצוות. המשתתפים כולם אסירים מורשעים, איש איש וחטאו שהוביל אותו לכאן. חלקם הגיעו מתחתית עולם הרחוב והפשע, אבל כאן הם כולם דבוקים ומאוחדים במטרה משותפת: לעשות נחת רוח לבורא יתברך שמו.
הרה"ג רבי שלום פרידמן, מגיד השיעור הקבוע, מספר מה הוביל אותו למקום הזה: "אני מוסר שיעור בגמרא לבעלי בתים בבאר שבע. המשתתפים בשיעור אינם בוגרי ישיבות ותלמודי תורה, ומטבע הדברים גם סגנון הלימוד אתם צריך להיות בהתאם. עם הזמן התרגלתי למצוא דרכים לקרב את הלימוד אליהם, ולעניין אותם בלימוד הגמרא, וב"ה היתה לי סיעתא דשמיא. כנראה שב'דרשו' שמעו על כך, והחליטו להציע לי למסור שיעור בבית הסוהר.
"בתחילה הרעיון היה נראה לי ממש הזוי. מה לי ולבית כלא? זה קצת לא נעים לחשוב על הרעיון הזה שאני אשב עם אסירים ואמסור להם שיעור, אבל התייעצתי עם מורי ורבי הגר"י פרידמן שליט"א, והוא דווקא מאוד עודד אותי לזה. נכנסתי לפרויקט הזה, וזה פשוט נפלא לראות את הציבור. לדאבוננו יש שם גם אנשים שבאים מרקע תורני, אבל יש גם ציבור משמעותי של אנשים שבאו לכאן מהרחוב ומהפשע, אנשים עם קעקועים על הידיים מדברים בלימוד, מתווכחים בסברות בהלכה, שואלים קושיות, מחכים לפעם הבאה, כדי לענות על שאלה ששאלתי אותם בפעם הקודמת וכו'. יש כאן בהחלט תחושת שליחות, וסיפוק יוצא דופן.
"אני רוצה למסור גם את תודתי לרב שי גוב-ארי, ולרב יונה יוניאוב, שמתמסרים לעניין, מובילים את הפרויקט, ותומכים בו בלב חפץ הם עושים את המרב והמיטב לטובת השיעור. התודה אחת היא גם לרב שמעון וייס מ'דרשו', על כל הלוגיסטיקה והקשרים שהוא מפעיל למען השיעור, ועל המאמצים שהוא עושה לקשור את כל הקצוות ולעשות כל מה שרק אפשר כדי לקרב לב בנים על אבותם".
- הלימוד עצמו משפיע על הלומדים לדעתך? זה גורם להם לבחור מסלול טוב יותר בחיים?
"בלי שום ספק. ידוע לנו על אסירים שיצאו מהכלא וממשיכים ללמוד גם מחוץ לחומות, הם משנים את החיים שלהם, הופכים לאנשים של הלכה וקיום מצוות.
"אספר לך סיפור מדהים ששמעתי מאחד הלומדים בכלא: "הייתי שקוע בעולם של פשע וחיי רחוב", הוא סיפר לי, "הרגשתי שאני מאבד את הכיוון, הופך לאדם לחוץ ואומלל שחי כל הזמן בתחושה של פחד וחרדה בגלל האינטריגות בין העבריינים וכו', נסעתי לקברו של התנא רבי יונתן בן עוזיאל ב'עמוקה', ובכיתי שם. התפללתי לקדוש ברוך הוא ואמרתי אבא, אני רוצה שתושיע אותי.
"בעודי מתפלל שם", ממשיך האסיר לספר, "צלצל הטלפון שלי, ונמסר לי שהמשטרה מחפשת אחרי. חזרתי הביתה ושוטרים עצרו אותי ולקחו אותי לכלא, אחרי משפט קצר אני מוצא את עצמי כאן, כלוא מאחורי חומות וסורגים, זה המקום האחרון שעבריינים רוצים להגיע אליו, אבל בשבילי זה היה ממש ישועה, הכלא הציל את החיים שלי. כאן בבית הסוהר התחלתי ללמוד הלכה בשיעורי הדף היומי בהלכה, התחלתי ללמוד קצת גמרא, קצת פרשת שבוע, לאט לאט הפכתי לאדם אחר, לאדם עם איכות, עם שאיפות, עם יעדים שאני רוצה להשיג. עכשיו יש לי בשביל מה לחיות, אני רוצה ללמוד תורה, אני רוצה להקים משפחה, לחנך את הילדים שלי לתורה ומצוות. התפילה שלי התקיימה במהירות, הקדוש ברוך הוא מוצא דרכים משלו כדי להושיע את מי שמתפלל אליו".
- בהחלט סיפור מרגש וגדוש במוסר השכל...
"נכון, זה סיפור שיש הרבה מה להתעמק בו. אבל אני רוצה להדגיש נקודה מסוימת: הגמרא בבא מציעא אומרת שמי שמוציא יקר מזולל, כל היוציא מפיו יעשה. הוא בדרגה שכל מה שהוא אומר מתקיים. ומי הוא זה המוציא יקר מזולל? אומר רש"י, מי שמלמד תורה לעם הארץ והופך אותו לתלמיד חכם.
"זה בדיוק מה ש'דרשו' עושה, הארגון הזה מקיים שיעורים בבתי הסוהר, הוא לוקח את האנשים שלכאורה נמצאים במקום הכי שפל שרק אפשר לחשוב עליו, והופך אותם לתלמידי חכמים. אני חושב שמי שרוצה ברכה שבוודאי תתקיים צריך לנצל את הגמרא בבא מציעא ולגשת ולבקש את ברכתו של נשיא 'דרשו' רבי דוד הופשטטר, הוא מוציא יקר מזולל ובלי ספק כל היוצא מפיו יעשה".
מחזק וחזק אני מכיר את הרב פרידמן הוא באמת תותח