- מדוע המלמדים היו אוחזים בציצית כשהוצרכו להעניש תלמיד
סיפר הרה"ק ה'שפע חיים' מצאנז זי"ע: זכורני מימי ילדותי, כשרצה מלמד להעניש ילד היה תופס את הציצית ומכה קלות על גב הילד, והיה די בעונש זה שהילד יתבייש ויזכור זאת לזמן ארוך. בעצם הדבר שהיו המלמדים מכים קלות דווקא עם הציצית, אפשר לומר טעם על פי המובא מהאר"י הק' (פרי עץ חיים פרק כו) שסגולה לבטל הכעס על ידי מצוות ציצית. וכיוון שהמלמדים היו צריכים להעניש קצת את הילד, לא רצו לעשות זאת מתוך כעס, לכן אחזו בציצית כדי שיענישו מתוך ישוב הדעת ולא ח"ו בלב רגז.
- העצה שנתן הגרנ"צ פינקל לילד בן ה-9 שסבל מפחדים
מצאנו שראיית חוטי הציצית סגולה נפלאה להינצל מפחד. כה סיפר ראש ישיבת מיר הגרנ"צ פינקל זצ"ל: "פעם נגש אלי אברך מבני הישיבה עם ילדו בן ט' שנים, וסיפר לי שבנו פוחד בלילות. שאלתי לילד מדוע פוחד, והשיב לי שאינו יודע. אמרתי לו שיתבונן בציציותיו ויראה שהן מוטלות כנגד ארבעת צידי גופו, והטעם לזה הוא, שהציצית שומרת על האדם ומגינה עליו מפני המזיקים, ולפיכך בכל עת שיפחד, עליו להביט בציצית ולהיזכר שהיא שומרת עליו. ואכן עצה זו הועילה לו".
- "בדבר הזה אני מקנא באלו הלובשים מעיל קצר"…
האדמו"ר בעל 'ויחי יוסף' מפאפא כשהלך פעם לביהמ"ד נתקל בילד מילדי הת"ת ושאלהו היכן ציציותיו. הזדרז הילד ושלף בבהלה את ארבע כנפותיו שהטמינם מתחת לבגדיו. הוכיחו רבנו זי"ע בנועם: "אמור יינגעלע, כלום הנך מתבייש בציציות שלך? הלא זו תפארתנו". אח"כ הוסיף ואמר למלווהו בבדיחותא, שבדבר הזה מקנא הוא ביהודים הליטאים, שלובשים מעיל קצר וחוטי הציצית נראים מתחתיו בכל זמן שהוא, ומקיימין בהידור 'וראיתם אותו'. אגב, רבנו זי"ע נהג אפילו באמצע הלימוד להביט כפעם בפעם על חוטי הציצית ולהחזיקם בידו, כדאיתא במדרש פנחס שזו סגולה ליר"ש ('ויחי יוסף').
- תועלת גדולה לנשמה, סגולה לפרנסה וליראת שמים
בספר טעמי המנהגים (ענייני אות יג, בהערה) כתב בשם עטרת זקנים (סימן ח) וז"ל: "צריך אדם להסתכל בציצית, והיא תועלת גדולה לנשמה שלא יזדמן לידו חטא". והוסיף על כך בקונטרס אחרון (שם אות ה): "בספר כתב יושר כתב בשם האר"י ז"ל שצריך בכל רגע להסתכל בציצית וכו', ויועיל מאד להביא לאדם יראת הרוממות, ויועיל מאד לפרנסה בסוד הכתוב 'עיני כל אליך ישברו ואתה נותן להם את אכלם בעתו'".
- המעביר חוטי הציצית על עיניו – סגולה שלא לבוא לידי סימוי עיניים
באליה רבה (הלכות ציצית) כתב: "מנהג כשקורא פרשת ציצית להעביר הציצית על עיניו, כי המעביר אותו על עיניו מובטח שלא יבוא לידי סימוי עיניים, וזה הפירוש של הפסוק 'והיה לכם לציצית', דקשה, פשיטא דחוטין הם לציצית. אלא הכי – שיהא לכם להסתכלות. כי 'ציצית' מלשון הסתכלות, מלשון הכתוב 'מציץ מן החרכים'. גם הוא טוב להשגה גדולה ומביא לידי יראה, כי ראי"ה אותיות ירא"ה. גם הסתכלות בכנף של ציצית טוב להסיר הכעס, כי כנ"ף גימטריא כע"ס עכ"ל.
(מתוך גליון 'חכו ממתקים'; ועוד)