העניין לקרוא קריאת שמע גם לאחר שעבר זמן קריאת שמע

כ"ח תשרי- סימן נ"ח סעיף ד'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

עד מתי מותר לברך ברכות קריאת שמע של שחרית ?

האם מותר לקרוא קריאת שמע של שחרית בעלות השחר?ומתי הוא זמן קריאת שמע של ערבית?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן נ"ח סעיפים ד' – ז']  

תחילת זמן קריאת שמע של שחרית

זמן קריאת שמע הוא, משיראה את חברו הרגיל עימו קצת בריחוק ד' אמות ויכירנו, ואף על פי שמדאורייתא, משעת עלות השחר כבר נחשב יום לכל דיני התורה, בכל זאת, קריאת שמע אי אפשר לקרוא אלא עד זמן מאוחר יותר וכנ"ל, והסיבה לכך מבוארת במשנה ברורה, משום שלגבי קריאת שמע כתוב בתורה, 'ובשכבך ובקומך', דהיינו, זמן קריאת שמע של שחרית זה בזמן שבני אדם עומדים וקמים ממיטותיהם, ומכיוון שכך, רוב בני אדם לא קמים ממיטותיהם עד שעה שיראה את חבירו בריחוק ד' אמות ויכירנו, ולכן אי אפשר לקרוא קריאת שמע עד אותה שעה, ובכל זאת, מי שהוא אנוס ואינו יכול להמתין עד הזמן הזה, מותר לו לקרוא קריאת שמע משעלה עמוד השחר, משום שלקצת בני אדם זה זמן קימה.

קריאת שמע של שחרית בעלות השחר

אדם שעבר על הדין וקרא קריאת שמע משעלה עמוד השחר, בדיעבד, יצא ידי חובה, כיוון שזה זמן קימה למיעוט אנשים, ודווקא כשעשה זאת באקראי, אבל אם עושה כך באופן קבוע, לא יצא ידי חובה אפילו בדיעבד, ואקראי הכוונה פעם בחודש, ואדם שאין לו אפשרות אחרת אלא לקרוא קריאת שמע רק משעלה עמוד השחר, יקרא כיוון שאין לו אפשרות אחרת.

זמן קריאת שמע של ערבית

כמו שזמן קריאת שמע של שחרית זה בזמן 'ובקומך', כך זמן קריאת שמע של ערבית זה בזמן 'ובשכבך', ואדם שלא קרא קריאת שמע של ערבית עד לאחר שעלה עמוד השחר של היום הבא, יכול לקרוא קריאת שמע, וזה יעלה לו לקריאת שמע של ערבית אם יקרא קריאת שמע מעלות השחר עד הנץ החמה, והטעם, משום שזמן קריאת שמע של ערבית תלוי בזמן שכיבה, ויש בני אדם ששוכבים במיטתם בזמן הזה, אבל באופן כזה, שלא יקרא באותו זמן פעם שנייה קריאת שמע כדי לצאת בזה ידי חובת קריאת שמע של שחרית, משום שזה תרתי דסתרי, ואפילו אם הוא נמצא במקום של גדודי לסטים וחיה והוא לא יוכל לקרוא קריאת שמע בזמן מאוחר יותר, בכל זאת לא יקרא אז את קריאת שמע של שחרית, ומביא המשנה ברורה, שיש חולקים וסוברים, שהוא יכול לקרוא קריאת שמע של שחרית באותו זמן שקורא קריאת שמע של ערבית.

סוף זמן קריאת שמע של שחרית

הזמן המקסימלי שבו אפשר לקיים מצות קריאת שמע של שחרית, הוא עד ג' שעות, כיוון שבני מלכים עומדים ממיטותיהם בג' שעות וזה עדיין שייך ל'ובקומך', ולכן, אדם שלא קרא קריאת שמע עד ג' שעות, לא מקיים יותר מצות קריאת שמע, אבל ברכות קריאת שמע הוא כן מקיים, משום שברכות אלו הם לא מדין קריאת שמע, שהרי לא מברכים אשר קדשנו במצוותיו וציוונו לקרוא את שמע, אלא מברכים יוצר אור ואהבה רבה, ויש לזה דין של תפילה, ותפילה היא עד ד' שעות, אבל יותר מהזמן הזה, גם ברכות קריאת שמע אינו יכול לברך, ואם בירך, הרי זה ברכה לבטלה, אבל בכל זאת, שיקרא קריאת שמע כקורא בתורה, כדי לקבל על עצמו עול מלכות שמים.

תשלומין לקריאת שמע

נחלקו, האם יש תשלומין לקריאת שמע של שחרית בקריאת שמע של ערבית אם יקרא אותה פעמיים, וכן להפך, ומכריע המשנה ברורה להלכה, שאין לזה תשלומין.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

תגובה אחת

  1. שלמה סויסה הגב

    ישר כח

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן