עצה נפלאה קיבלנו ממרנא החפץ חיים. פתרון יעיל ואיכותי לשלל הבעיות מהם סובל כלל ישראל. הפתרון מונח בידיו של כל אחד ואחד מאתנו, וכל אדם מישראל יכול וצריך לעשות את חלקו כדי להביא לשיפור המצב הכללי הקשה, כשאסון רודף אסון, מחוץ משכלת חרב ומחדרים אימה.
בספרו 'שמירת הלשון' בשער התבונה (פרק ז'), מאריך מרנא החפץ חיים בגודל המעלה שיש למלמד זכות על ישראל בכל עת וזמן. בתוך הדברים מצטט החפץ חיים מדברי ה'תנא דבי אליהו', שמצא זכות על כל אחד מישראל בכל מצב, גם כשחושבים שאין אפשרות למצוא זכות.
לחיזוק הדברים מציין החפץ חיים את מה ששמובא במדרש תנחומא (פרשת שופטים) על הפסוק "ושפטו את העם משפט צדק" וז"ל: 'אמר רבי יהודה בן רבי שלום; שיהיו מטין ומלמדין עליהם זכות לפני הקב"ה, וממי אתה למד זאת? מגדעון בן יואש, שבימיו היו ישראל בצרה, והיה הקב"ה מבקש אדם שילמד עליהם זכות ולא היה מוצא, שהיה הדור דל במצוות ובמעשים, כיון שמצא זכות בגדעון שלימד עליהן זכות מיד נגלה אליו המלאך "ויאמר לו לך בכחך זה", בכח זכות שלימדת על בני'.
אחי ורעי, יהודים יקרים. כמה חיזוק ותושיה נוכל לשאוב מהדברים הנפלאים הללו. בדורנו זה, אנו מרבים להתאונן על המצב הירוד של כלל ישראל, על הפגיעה המתמשכת במעמדה של הדת היהודית בארץ ישראל, על ההתרחקות ההולכת וגוברת של יהודים מאבינו שבשמים, ועל פגעי הטכנולוגיה האוכלים בכל פה, ומכרסמים כרסום עמוק בכרם בית ישראל.
בדורנו זה אנו מתמודדים גם עם גלי טרור בלתי פוסקים, עם מחלות קשות ונוראות שהביאו למצב שהוא בבחינת "אין בית אשר אין שם..." חלילה וחלילה.
על פי דרכו של מרנא החפץ חיים, בידינו הדבר למנוע את הצרות הקשות ולהחיש את הגאולה השלמה. איך? על ידי לימוד זכות. נכון שעלינו להתרחק מהכיעור ומן הדומה לו, נכון שאנחנו מצווים ועומדים לציית למרנן ורבנן ולהתרחק ממקומות ומוסדות אשר רוח חכמים אינה נוחה מהם, בלשון המעטה, אך לצד הסלידה מהחטא ומהכיעור, אנחנו יכולים ללמד זכות על החוטא, ללמד זכות על עם ישראל.
ונסיים במילותיו הטהורות של מרנא החפץ חיים, שכתב שם: "צריך כל אחד מישראל לעורר רחמים לפני הקב"ה על ישראל בדברים אלו, כי גם היום שהמצב של עם ישראל דל, מ"מ ישנם זכויות רבות והרבה לומדי תורה שבזכות מעלה זו הציל הקב"ה את ישראל, כי היה אחד שלימד עליהן זכות".