הנוסח של הברכה המיוחדת שתקנו חז"ל למי ששכח רצה?

ז' טבת- קפ"ח ו'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן קפ"ח סעיף ו'

- נוסח ברכה שלישית, ודיני ברכת המזון בשבת, והטועה בברכת המזון -

שכח "רצה" או "יעלה ויבא" מה דינו? | מה הנוסח שתקנו לנזכר לאחר בונה ירושלים? | מתי מועילה ברכה זו? | מה הדין במסופק אם הזכיר?

אדם שבירך בהמ"ז בשבת, ושכח להזכיר "רצה והחליצנו" וכן אם שכח בימים טובים "יעלה ויבא", מבואר, שאם עדיין לא סיים את ברכת "בונה ברחמיו ירושלים", אע"פ שכבר הזכיר את שם השם של ברוך אתה ה', מסיים "למדני חוקיך" כדי שלא תהיה ברכה לבטלה, וחוזר ואומר רצה או יעלה ויבא, ואם סיים את ברכת בונה ברחמיו והתחיל הטוב והמטיב, חוזר לראש, אבל אם עומד בין בונה ברחמיו לבין הטוב והמטיב, ונזכר שלא אמר רצה או יעלה ויבא, תקנו חז"ל נוסח מיוחד של ברכה שאומר באותו מקום, והנוסח הוא "ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם שנתן שבתות למנוחה לעמו ישראל באהבה לאות ולברית בא"ה מקדש השבת", ובימים טובים אומר "אשר נתן ימים טובים לישראל לששון ולשמחה את יום חג וכו' בא"ה מקדש ישראל והזמנים", והוא הדין בכל זה אם הוא מסופק, אנו תולים שאמר כהרגלו בימות החול.

אם חל יו"ט בשבת אומר "שנתן שבתות למנוחה לששון ולשמחה את יום חג" וכו', ואומר את זה בשם ומלכות, ומה שמספיק ברכה זו, דווקא כשנזכר קודם שהתחיל "הטוב והמטיב", ואם התחיל וכבר אמר "האל", לא יוכל להתחיל את הברכה, וחוזר לראש, ומבאר המ"ב, שכיון שזה ברכות דרבנן והסיח דעתו מהברכות דאורייתא, חוזר לראש.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים