מתי מברכים על הציצית בבוקר ?

א' באייר תשפ"ב - סימן י"ז- סעיף ג'- סימן י"ח
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מאימתי קטן חייב בציצית? ומה הדין בכסות לילה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'ציצית' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן י"ז סעיף ג' – סימן י"ח]  

חיוב קטן בציצית

קטן שיודע להתעטף בציצית, דהיינו, להטיל שתי ציציות לפניו ושתי ציציות לאחריו, ויודע להחזיק את הציציות בשעת קריאת שמע (ומובא בשם האגרות משה, שרואים מכאן, שזה דין דאורייתא להחזיק בשעת קריאת שמע את הציציות, לקיים 'וראיתם אותו')  אביו מצווה לקנות לו ציצית, כדי לחנך את בנו הקטן במצות ציצית, ולא רק שאביו חייב לקנות לו ציצית אם יש לו בגד של ד' כנפות, אלא אביו מצווה לקנות לו בגד שיש לו ד' כנפות, כדי שהקטן ילבש אותו, ויתחייב במצות ציצית, וממילא הוא יצטרך להטיל בהם חוטים, ושיעור הטלית שבה מתחייב הקטן בציצית, מבואר במשנה ברורה, שהשיעור הוא לפי ראשו ורובו של אותו קטן עצמו, ומובא כאן בהערה למשנה ברורה מהדורת 'דרשו' (הערה מס' 6 בשם הארחות רבנו) שבאורך, מודד מתחילת גבו כולל ראשו, ומהשיעור הזה צריך רוב, וברוחב, מספיק שמקיף רוב הקף הגוף, דהיינו הגב והצדדים.

חיוב ציצית בכסות לילה

נחלקו הרמב"ם והרא"ש בדין של כסות לילה פטור מציצית, הרמב"ם סובר, שתלוי באותה שעה שהוא לובש, אם מדובר בלילה, פטור, ואם מדובר ביום, חייב, ולא משנה איזה סוג בגד, אלא אפילו שזה בגד של לילה והוא לובש אותו ביום, הוא חייב, ומשנה שעת הלבישה ולא משנה סוג הבגד, ולפי הרא"ש להפך, מה שקובע זה סוג הבגד ולא משנה מתי, ולכן, אם זה סוג בגד של לילה, גם אם הוא לובש אותו ביום, פטור, ואם זה סוג בגד של יום, גם אם הוא לובש אותו בלילה, חייב, ומובא במשנה ברורה, שלא ללבוש טלית גדול בלילה, מלבד ביום הכיפורים שאנו צריכים להידמות למלאכים, ואז כתוב שיברך על הטלית גדול מבעוד יום, וימשיך ללבוש אותה עד מוצאי יום הכיפורים.

חזן בעטיפת ציצית

כל העובר לפני התיבה צריך להתעטף, וכן האומר קדיש יתום, יתעטף מפני כבוד הציבור וללא ברכה.

חיוב ציצית בסדין

סדינים שיש בהם ד' כנפות, פטורים מציצית, ולפי הרא"ש זה מובן, כי הרא"ש סובר, שבגד שמיועד ללילה, אף על פי שהוא לובש אותו ביום, פטור מציצית, אבל מה נעשה לפי הרמב"ם שאומר, שהקובע הוא זמן הלבישה, ואם זה ביום, חייבים, ואם זה בלילה, פטורים אז לכאורה, אף על פי שהרגילות היא להתכסות בהם בלילה, אבל אם הוא לובש אותם ביום, שיהיה חייב בציצית, ומדוע אנשים לא מטילים ציציות על השמיכות? ומביא, שיש אפשרות, שאולי הסדינים האלו לא לובשים אותם, אלא רק מעלים אותם לגוף, וממילא זה לא חייב בציצית, אבל יש שדוחים זאת, כיוון שגם על העלאה חייב בציצית, ובאמת, המשנה ברורה ממליץ לעגל פינה אחת, וכל זה אמור רק בשמיכה של צמר, ואז יש להחמיר כדעת הרמב"ם, אבל לא בשמיכה של שאר מינים.

זמן ברכת הציצית

אדם מברך על הציצית במשך היום, מאז שיבדיל בין תכלת ללבן, והשיעור בזה הוא משיראה את חברו ממרחק של ד' אמות, ויכיר אותו, ובזמננו, יש אומרים שהשיעור הוא, שש דקות לאחר עלות השחר, ויש אומרים, שזה בין רבע שעה לחצי שעה, ויש אומרים, שזה חצי שעה לפני הנץ.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן