המים שנהפכים ללבוש

י"ב כסליו- סימן ע"ד סעיף ב'- סעיף ד'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר לאדם ערום לברך ברכה בתוך המים ?

מהם שלשת האיסורים בעניין אמירת דברי קדושה כנגד הערווה?ומה החילוק בין איש לאשה בעניין לב רואה את הערווה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן ע"ד סעיפים ב' – ד']  

שלשה איסורים בעניין אמירת דברי קדושה כנגד הערווה

ישנם שלשה איסורים נפרדים באמירת קריאת שמע כנגד הערווה, יש איסור לומר קריאת שמע או להתפלל או לברך ברכות כאשר אדם רואה את הערווה, יש איסור לקרוא קריאת שמע או להתפלל כאשר ערוותו מגולה ואף על פי שהוא לא רואה אותה, כגון שראשו ועיניו מעבר לחלון וגופו ערום בתוך הבית, ונאמר בתורה, 'ולא ייראה בך ערוות דבר' ולא נאמר 'ולא תראה', משמע, שאף על פי שהוא לא רואה את ערוותו, אבל כיוון שערוותו מגולה, יש איסור לקרוא קריאת שמע או להתפלל בצורה הזאת, ויש איסור  נוסף שלבו רואה את הערווה, ולכן, אדם שלובש חלוק ללא מכנסיים, מכיוון שליבו רואה את הערווה, יש איסור לקרוא קריאת שמע או להתפלל בצורה הזאת, ואם עבר וקרא או התפלל כך, צריך לחזור ולקרוא, והאיסור הזה, הוא איסור מדרבנן, שנאמר, 'ולא יראה בך ערוות דבר', ונאמר, 'וליבי ראה הרבה חכמה', משמע ששייך ראייה גם בלב, נמצא אם כן, אדם שלובש חלוק ומתכסה בסדין באופן שאין הפסק בין הלב לבין הערווה, יש איסור לקרוא קריאת שמע באופן הזה, ולכן, כדי שיהיה מותר לו לקרוא קריאת שמע, הוא צריך להצמיד את החלוק לגוף מתחת לליבו או בליבו, כדי שהצמדת החלוק לגוף תהווה הפסק בין ליבו לערווה.

ברכה בתוך המים

אדם שנמצא ערום בתוך המים, ורוצה לברך כדי לשתות, יוצא מדברי השולחן ערוך והמשנה ברורה, שמצד זה שערוותו מגולה, אין בזה בעיה, מכיוון שערוותו בתוך המים, וזה לא נחשב שהיא מגולה, אבל מכיוון שגם ליבו וגם ערוותו בתוך המים, זה לא טוב, וצריך שיהיה דבר שמפסיק בינו לבין המים, ולכן, יכסה בסדין מתחת ללב, כדי שזה יהווה הפסק בין הלב לערווה, ואם הוא מפסיק בידיו מתחת לליבו, אין הדבר מהווה הפסק, כיוון שידיו וגופו זה דבר אחד, ואם מחבק את זרועותיו מתחת לליבו, נחשב הפסק, משום שזו לא הדרך, כללו של דבר, אדם שנמצא ערום בתוך המים, ורוצה לברך ברכה כדי לשתות, אם ליבו בתוך המים, יש בעיה שליבו רואה את הערווה, ולכן, יפריד בין ליבו לערווה, או שיגביה את ליבו מעל למים, או שיעשה את המים עכורים, וממילא ליבו לא רואה את הערווה.

לב רואה את הערווה באשה

כל זה אמור באיש, אבל באשה הדבר קל יותר, מכיוון שערוותה למטה מאוד, וממילא אין בעיה שליבה רואה את הערווה, אבל יש בעיה אחרת, שהיא עומדת ערומה, ואת זה צריך לפתור בכך שתשב על גבי קרקע, ואשה הטובלת במקווה יכולה לברך, מכיוון שאין את הבעיה שליבה רואה את הערווה, וגם אין בעיה שערוותה מגולה, משום שהיא בתוך המים, אבל יותר טוב שתגביה את ליבה מעל המים, וגם יותר טוב שתחבק את זרועותיה, והדבר מהווה הפסק.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן