הרה"ח ר' אהרן כהן
השיחות עם נבחני 'קניין ש"ס' מפתיעים ומרגשים בכל פעם מחדש. כשדיברנו עם הרב פלנר שליט"א התברר למפרע שהלה זכה להבחן גם בתכנית 'קניין הלכה' הייחודית. בנוסף, התוודענו דרכו גם מעט על סדרי לימודו של להבחל"ח ידידו הבלתי נשכח, הרה"ג אהרן אייזנבלאט ז"ל מחשובי נבחני תכנית 'קניין ש"ס' שנלקח לאחרונה בפתע לבית עולמו. אך בל נקדים את המאוחר.
- ר' שאול, כיצד הכל התחיל?
אני נוהג תמיד לומר: אינו דומה לימוד רגיל, ללימוד שיש אחריו מבחן. ב"ה אני זוכה למסור שיעור 'דף היומי' מדי יום ביומו בקלויז 'היכל מרדכי שלמה' בקהילתנו בביתר. למסירת שיעור, כידוע, ישנן מעלות רבות ומגוונות, החל מ'מחייב' להכנה וכלה בלימוד יום יומי. אישית, אני מוכרח לציין; הצטרפות ללימוד במסגרת מבחנים, מהווה 'מחייב' מועיל ומחזק פי כמה, וממילא הרי זוכים בהרבה יותר…
אינני יודע האם דבר זה משותף לכולם, אצלי בכל אופן זה ודאי עובד כך; ברגע, שאני לומד לקראת מבחן – כל הלימוד נעשה ברמה גבוהה יותר וברורה יותר, ומלבד זאת אני משקיע יותר בשינון וחזרות על הלימוד.
במסגרת מסירת השיעור זכינו לסיים את הש"ס כבר כמה פעמים, ואף נבחנתי על הש"ס במסגרות כאלו ואחרות. אך מבחינתי הרגע המיוחד היה עת הצטרפתי לתכנית 'קניין ש"ס' של דרשו.
- איך ומתי הצטרפתם לתכנית 'קניין ש"ס'?
מו"ח הרה"ג ר' אברהם זונאבנד שליט"א נבחן כבר שנים במסלולי 'דרשו'. לא פעם ראיתי בביתו את קובץ השאלות והתשובות של מבחני 'קניין ש"ס' המקיפים את כל מסכתות הש"ס, כך שכל העת חשבתי, מי ייתן ואזכה גם אנוכי…
ברוך השם, עם תחילת המחזור הנוכחי, הגעתי להחלטה להצטרף למבחנים על פי סדר הדף היומי. כך הצטרפתי למבחנים החודשיים. בהמשך השתתפתי במבחנים המסכמים של 120 דף, ואז על אף כל החששות קפצתי ל'קניין ש"ס' בה נבחנים כל חצי-שנה על כל החומר מתחילת הש"ס, כשכעת בחודש האחרון זכינו להיבחן על כ 2400 דפי גמרא (!!) …
אני מוכרח לציין שלמבחנים של 'דרשו' ישנה מעלה מיוחדת, שעדיין לא מצאתי כמותה במסגרות אחרות; השאלות בהירות ומובנות, וכוללות את החומר הנלמד, ולא כמו 'חידה' – שאלה הכוללת בתוכה סעיפים ותתי סעיפים שם עליך לנחש למה בדיוק התכוון הבוחן, שאז נאלץ אתה לשבת ולהעלות על גבי הכתב כל מה שקשור לעניין.
מבחני 'דרשו' משולבים בחן וחסד. השאלות מאוד ברורות, כשלמשל, אם יש כמה פרטים – מובא בשאלה כמה פרטים יש, ובאם ישנם כמה אופנים, מפורט בסוגריים (4 אופנים), כך מרוויחים הלומדים שהם יודעים כבר בתת-הכרה, שאין כזה מצב בשעת הדחק לדלג על קושי בסוגיא בהנחה שממילא בסוגיא מורכבת שכזו אין שאלות.
הלימוד כולו, הן בש"ס והן בלימוד ההלכה, נעשה ברמה גבוהה יותר כשבכל מקום מתאמצים ומגיעים עד הבנה שלמה בלימוד מתוך סיפוק אדיר.
- באיזו תכנית הלכה אתם משתתפים?
כעת כבר לא. ממהר הוא להגיב. אבל עד לפני כשנה וחצי, זכיתי להתקדם בלימוד ההלכה במשך כ- 11 שנה באופן מיוחד בתכנית 'קניין הלכה'. כמו כל תכניות 'דרשו', הבנויות באופן מושכל ותועלתי, גם תכנית 'קניין הלכה' מהווה הזדמנות נפלאה, דרכה יכול כל אחד לרכוש שליטה מקפת בכל חלקי 'אורח חיים' ו'יורה דעה' בשולחן ערוך, עד להלכה למעשה.
התכנית חולקה לשתיים: בחמש וחצי שנים, למדנו חלק גדול של הלכות שבת, ברכות, בשר בחלב, תערובות, הלכות טהרה. כשכל הלימוד נעשה באופן מתכונן ומסודר, ובכל חצי שנה מתקיים מבחן מסכם, עד שזכינו להבחן על כל החומר.
בהמשך, למדנו הלכות סת"ם, עירובין, ריבית, וכן הלכות שבדרך כלל לא לומדים אותם בהיכלי הכוללים כדוגמת הלכות שביעית אותם למדנו בשנת השמיטה ועוד.
המיוחד בתכניות 'דרשו', שהם מקיימים כפשוטו את דברי חז"ל: 'חזור וחזור'. כשעמדנו כבר בשלב השני ב'קניין הלכה', במבחן המסכם של החצי שנה האחרונה, נכלל גם חומר לימוד שבעצם כבר למדנו בשלב הראשון. כך זוכים ללמוד ולהתקדם בידיעת התורה באופן מיוחד ונעלה.
- איך אפשר להיבחן על דפים כה רבים מן הש"ס?
כאמור, אני מסר שיעור יומי על ה'דף היומי', כך שאני מתכונן למסירת השיעור ואחר אני מעביר את השיעור. בהמשך, בשבוע האחרון לפני המבחן החודשי, אני חוזר על הלימוד החודשי. המבחן המסכם על ה 120 דף נקבע כסדר שבוע אחר המבחן החודשי, בהם חזרתי כבר על הלימוד של החודש האחרון, כך שאני מתאמץ בשבוע זה לחזור שוב על ה 90 דף, היינו החומר של שלושת החודשים הראשונים.
- ולקראת המבחן הגדול אתה חוזר שוב על מאות/אלפי הדפים?
הלוואי ויכולתי. אני, באופן אישי לא מצליח לעבור בקצב מסודר ומתוכנן לקראת המבחנים הגדולים. אך בעיקרון במשך השנה יש לי סדרים קבועים של חזרות על מסכתות, כך שב"ה אני עובר לפחות על חלק מהחומר.
- בהזדמנות זו, אולי תספר לנו מעט על ידידך, להבחל"ח, הרה"ג ר' אהרן אייזנבלאט ז"ל מחשובי הלומדים בתכנית 'קניין ש"ס' שנלקח לאחרונה בפתע לבית עולמו
מלבד מו"ח שהיה הראשון לדחוף אותי לתוכנית קנין ש"ס, אני ורבים מחברי חייבים להרה"ג אהרן אייזנבלאט ז"ל הרבה הכרת הטוב. הוא היה אצלינו בקהילה דמות וסמל לתלמיד חכם אמיתי, מתמיד גדול ויגע בתורה בכל כוחו שאכן זכה לדעת את הש"ס כולו על בוריו, וזה לבד גרם לדרבון עצום בקהילתנו הק' בעיר, וכמה מאנ"ש נמנים על תוכנית חשובה זו.
אציין נקודה אחת שר' אהרן היה רגיל לומר, וכך היה עושה; "אין לומדים לקראת מבחן!" הוא הסביר שהלימוד לקראת מבחן נשכח במהרה, כיוון שהוא נכנס לראש על מנת לזכור למבחן, ולא נשאר בזיכרון לטווח ארוך. ר' אהרון, היה חוזר בכל חצי שנה על כל חומר הלימוד, כך שלא קשה להבין איך זכה הוא ל'ידיעת התורה' באופן מדהים ומופלג.
זכורני, איך שבכולל, הגיע מישהו לברר, היכן מובאת שיטה מסויימת. על אתר, ענה לו ר' אהרון בשיא הפשטות שזה נמצא בעבודה זרה דף נג. בתוס' הראשון למעלה…
- פנינו לרה"ג ר' שמואל שלזינגר שליט"א, שזכה ללמוד בחברותא שנים רבות עם ידידו להבחל"ח הרה"ג ר' אהרן ז"ל
ר' אהרן ז"ל זכה ונבחן כבר פעם אחת ב'קניין ש"ס' על כל הש"ס גמרא רש"י, כשכעת כבר עמד לפני סיום הש"ס עם פירוש תוספות. אך בפירוש לא למד רק באופן של בקיאות.
במחזור הראשון, בו היה לומד גמ"ר בלי תוס' היה לומד את הדף בשעות של 'בין הפרקים', גמ"ר עוד אפשר להסתדר בשעות שבין לבין. אך במחזור הנוכחי בו התקדם ללימוד עם פירוש תוס', הוא בשום אופן לא ויתר. ומאז, סדר הלימוד בכולל לפני הצהריים הוקדש כולו ללימוד הדף ברוגע ובהבנה.
ר' אהרן היה משקיע רבות בשינון וחזרה כסדר. בתחילת כל זמן חדש, מיד אחר המבחן המסכם הקודם. הייתי רואה אותו מתחיל את סדר חזרותיו בהם היה חוזר שוב באופן מסודר ומתכונן על כל חומר הלימוד מהשנים האחרונות.
לאחרונה הצטרף לתכנית מיוחדת של לימוד ובחינה על חלקים מובחרים בשולחן ערוך. לצערו, לא היה יכול לחזור ממש על כל הלימוד, על כן בנה לעצמו תכנית מפורטת של המסכתות אותם הרגיש שהוא צריך יותר לעבור עליהם והיה חוזר ומשנן אותם עד שהרגיש שהיו ממש כמונחים בקופסא.
אוי, מי יתן לנו תמורתו…
רוצים אנו לשמוע עוד ועוד על ר' אהרון הלמדן המיוחד, אך קוצר הזמן והיריעה מחזירים אותנו לר' שאול לסיום הריאיון
אציין דבר שהוסיף לי רבות כדרבון להתקדם ב'ידיעת התורה'. לפני שנים ראיתי מבחן על כל הש"ס שהכין שר התורה מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א לחתנו. המבחן כולל 10 שאלות על כל אחת ממסכתות הש"ס מברכות ועד עוקצין כולל סדרי זרעים וטהרות ומסכת אבות ועדויות ושאר משניות.
המיוחד במבחן זה היה שרוב התשובות אינן מופיעות במסכת זו אלא מפוזרים בש"ס, כגון: במסכת ברכות יש 10 שאלות בענייני קריאת שמע, תפילה וברכות שלא הוזכרו דינם במסכת ברכות
אלא בשאר הש"ס, וכן במסכת פאה מלוקטים דינים מכל הש"ס בהלכות מתנות עניים
וכו' על זה הדרך.
מבחן זה. מסיים ר' שאול ברגש. העלה לי את המושגים מה נקרא ידיעת התורה, לא רק ידיעת הש"ס בכל סוגיא במקומה אלא ידיעה כוללת ומקיפה, יזכני השי"ת להגיע לזה.
- מה אתה משיב לחבר/מכר המתעניין אצלך על הצטרפות לתכנית "קניין ש"ס"?
אמליץ לו בכל לב, אם כי אציע לו להשקיע ולחזור על המבחנים הגדולים באופן מסודר יותר.
לשליחת תגובות לכותב המאמר, כתבו ל: [email protected]