מבואר בסוגייתנו דף נז: שיש איסור לגזול גם פחות משוה פרוטה, אלא שאין חיוב להשיבו כיוון שדרך יהודים למחול על פחות משווה פרוטה.דעת רש"י ( ד"ה צערא) שאין לאו של לא תגזול, שכאשר לא נוהג והשיב את הגזילה לא נאמר לא תגזול, אבל אסור לגנוב ולעשות צער לנגזל, הרמב"ם כתב בתחילת הלכות גניבה שאסור לגנוב כלשהוא, וכתב המ"מ שזה מדין שחצי שיעור אסור מן התורה, ונפסק בשו"ע סי' שמ"ח שאסור לגנוב כל שהוא מדין תורה.
גנב פחות מפרוטה מקטן
המנ"ח (מצוה ל"ח אות ה') כתב ששיעור גזילה הוא בפרוטה ובפחות מזה אינו עובר, אף כשאין מחילה, ולכן גם הגונב פחות מפרוטה מקטן שאינו בר מחילה אינו עובר בלאו של לא תגזול.
גנב פחות מפרוטה בלי ידיעת הנגנב
המחנה אפרים ובנו רב יהודה ז"ל דנו במי שגנב פחות מפרוטה והנגנב אינו יודע, כגון שלקח נייר טישו מחבילה של חברו בלי רשות או שנשתמש בעט של חברו בלי רשות האם חייב בהשבה, שבמקרה זה לא היתה מחילה כיון שאינו יודע, דעת המחנה אפרים (גזילה סי' א') שחייב להשיב והביא ראיות לכך, אבל בנו כתב בהערה שם שדעתו נוטה שא"צ להשיב שלא נאמר חובת השבה בפחות מפרוטה, שאינו חשוב ממון, וזה כפי שיטת המנ"ח שאף הגונב מקטן שאינו יכול למחול אינו חייב בהשבה.
להשתמש ולקחת דבר שאין מקפידים עליו
גם דבר מועט שאין רגילים להקפיד עליו אסור ליטול בלי רשות אפילו שברור לו שאם היה שואל את בעל הבית היה מרשה לו, בכל זאת כל זמן שלא היתה הסכמה מפורשת אסור לו לקחת, אמנם דבר שדרך לתת לידידיו ומכריו בזה מותר לקחת כיון שהבעלים רגיל לתת לו, ונחשב שיש הסכמה מראש כשהביא את המוצר לתת ממנו חלק לידידיו, כבוא בשו"ע הרב (הל' מציאה ס"ד וס"ו)כל זה כאשר נוטל דבר מאכל וכדומה שאינו חוזר, אך אם רוצה להשתמש בחפץ של חברו שימוש מסוים ולהחזירו באופן שאין חשש שיתקלקל ומשער שהבעלים אינו מקפיד על כך מותר אף ללא הסכמה מפורשת, כן כתב השו"ע הרב (שם סעיף כ"ח)
ריבית בפחות משו"פ – בכביש 6
איסור ריבית גם כן נוהג בפחות משוה פרוטה כמבואר בשו"ע יו"ד (סי' קס"א ס"א), לכן למשל מי שנסע בכביש 6 ונתחייב לחברה ריבית פיגורים של כמה אגורות אסור לו לשלם אותם אף שזה פחות משווה פרוטה, נכון לכתיבת שורות אלו חברת דרך ארץ – כביש 6 לא חתמה על היתר עיסקא ויש שאלות של ריבית בפיגור תשלומים, וכן מי שמנוי בפסקל ומשלם דמי פיקדון, כספו המופקד בחברה צובר עבורו ריבית והוא הופך למלוה בריבית.
לעגל פרעון הלוואה בהפרש אגורות
שאלה: אחד ששילם עבור חברו בצרכנייה סך 23.75 אגורות בכרטיס אשראי, והוא פורע לו במזומן 23.80 ,האם נחשב ריבית של חמש אגורות נוספים שמשלם, כפי שנתבאר שאיסור ריבית נוהג בפחות משוה פרוטה
תשובה: מותר לשלם 23.8 ואין בזה חשש ריבית, שמובן לכולם שמה שמוסיף חמש אגורות אינו שכר על ההלוואה רק בגלל שאין מטבע פחות מעשר אגורות.
החזרת גזל וריבית
בימים אלו שמתכוננים לראש השנה יש לבדוק שלא נכשלו ח"ו בגזל וריבית, ומי שאינו יודע ממי גזל או נטל ריבית יעשה צרכי רבים כמבואר בשו"ע.לכן כל מי שנכשל והיה לו או לבני ביתו פנסיה לא כשרה וצבר ריבית בלי היתר עיסקא, יש לחשב חלק הריבית שמהעסקים האסורים ולתת עבור צרכי רבים כמבואר בשו"ע חו"מ (סי' ל"ד סכ"ט)
העולה מן האמור:
- אסור מן התורה לגנוב ולגזול אפילו פחות מפרוטה, ואין חיוב השבה בפחות מפרוטה.
- גזל פחות מפרוטה מקטן דעת המנ"ח שאינו חייב להשיב.
- גנב פחות מפרוטה בלי ידיעת הבעלים, דעת המחנ"א שחייב להשיב ודעת בנו שפטור.
- אסור לקחת בלי רשות גם כשיודע שאם ישאל את הבעלים יסכים לו.
- דבר שהדרך לתת לקרוביו ואוהביו מותר לקחת כשידוע שמסכים.
- להשתמש בחפץ שאינו נפסד ולהחזירו למקומו, אם יודע שהבעלים לא מקפיד מותר.
- איסור ריבית נוהג בפחות משו"פ
- הנוסע בכביש 6 אסור לו ל שלם ריבית פיגורים אפילו פחות מפרוטה.
- מי שחייב סכום שישיבו אגורות ומשלם במזומן ומעגל בכמה אגורות אין בזה איסור ריבית כיוון שא"א לחלק אגורות
- מי שנכשל בגזל וריבית או בפנסיה לא כשרה יעשה צרכי רבים.
- ויהי רצון שנזכה רבבות לומדי דרשו וכל עם ישראל להכתב ולהחתם בספרן של צדיקים גמורים
כתיבה וחתימה טובה