המברך על פרי בפרדס האם פטור מלברך על הפירות השונים שבפרדס?

ח' כסליו- קע"ח ג'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

המברך על פרי בפרדס האם פטור מלברך על הפירות השונים שבפרדס?
האם יש הבדל בין סוגי פרדסים בדין הנ"ל?
ומה הדין אם שינה את מקומו באותו פרדס לאחר הברכה או עבר לפרדס אחר?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קע"ח סעיף ג'

– איזה דברים קרויים הפסק בסעודה –

נכנס לגן אילנות ובירך על פרי אחד, האם פוטר בזה את כל פירות הגן? | מה הדין בגן המוקף מחיצות? | דעתו לפטור שאר פירות, והלך למקום שממנו לא רואה מקומו הראשון | יוצא מגן לגן

אדם שנכנס לגן שיש בו כמה מיני אילנות ופירות, ונטל פרי אחד מן האילנות שבגן ובירך עליו, אם בדעתו היה לאכול את שאר הפירות שבגן, כולם נפטרים בברכה שבירך על הפרי הראשון, וא"צ לברך עליהם ברכה נוספת, אבל אם לא היתה דעתו להמשיך ולאכול משאר הפירות, אם רוצה לאכול מהם צריך לברך ברכה נוספת.

המ"ב מביא מהחיי אדם, שכל מה שנאמר דין זה, הוא רק בגן שלא מוקף במחיצות, אבל אם מוקף הגן במחיצות, א"צ את דעתו לכל הפירות, ואנחנו אומרים, שכאשר נוטל פרי אחד מן הפירות, פוטר את שאר הפירות, אא"כ היתה לו דעה הפוכה שלא לפטור את שאר הפירות שאז יברך על כל פרי ברכה לעצמו.

המ"ב אומר, שכאשר נוטל פרי אחד, ובדעתו לאכול את שאר הפירות, שהדין הוא שכולם נפטרים בברכה זו, גם כשהולך אח"כ לעצים אחרים ששם לא רואה את מקומו הראשון, נפטרים הפירות בברכה הראשונה, ואע"פ שבסעיף ב' למדנו שאם ממערבה של תאנה לא רואים את מזרחה של תאנה, לא תועיל הברכה שבירך במזרחה של תאנה לפטור את מערבה, ואיך כאן מבואר במ"ב שגם כאשר לא רואה את מקומו הראשון, פוטר את שאר הפירות? מבאר המ"ב, שאה"נ הקושיא היא קושיא, ולכן צ"ל שמתי פוטר את שאר הפירות גם כאשר לא רואה את מקומו הראשון, זה רק כשכוונתו היתה במפורש לאכול את אותם פירות, או לחילופין כשיש היקף מחיצות.
א"כ לסיכום: אדם שנכנס לגן ונוטל פרי אחד ובדעתו לאכול את שאר הפירות, פוטר בזה את שאר הפירות, ואם המקום מוקף מחיצות, א"צ את דעתו, וכן גם כאשר לא רואה את מקומו הראשון, בכ"ז אם המקום מוקף מחיצות, פוטר את שאר הפירות גם ממקומות מרוחקים שלא רואה את מקומו הראשון, או לחילופין אם כוונתו היתה להדיא לפטור את אותם פירות, הם נפטרים.
כל זה אמור בגן אחד, אבל כשיוצא לגן אחר מברך ברכה נוספת.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן