המברך ברכת 'המפיל' ולא נרדם, האם נחשב לו כברכה לבטלה?

הדף היומי בהלכה ט' בתמוז סימן רל"ט אמצע סעיף א' 'ועיין' עד סימן ר"מ

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רל"ט סעיף א' 

- דין קריאת שמע על מטתו - 

בירך "המפיל" ולא נרדם, האם ברכתו לבטלה? | האם מברך "המפיל" אחרי עה"ש? | מה אומר קודם, ק"ש או "המפיל"? | הנצרך לשתות אחר ק"ש, כיצד ינהג? | כמה פרשיות קורא? | קריאתה בשכיבה | טעם אמירת הפסוקים אחר ק"ש | מעלת אדם המפשפש במעשיו | האם מועיל אור בחדר לעניין "שינה ביחידי"? | מה היא השמירה של יולדת?

הבה"ל מביא נידון, באדם שבירך ברכת "המפיל" ולא נרדם, האם ברכתו לבטלה או לא, מצד אחד אפשר לומר, שהברכה היא על מנהגו של עולם שהקב"ה מפיל חבלי שינה על האדם, אבל הבה"ל יותר נוטה לומר, שהברכה היא אישית על השינה שלו, אבל אדם שבטוח שלא ירדם, לא יברך ברכת "המפיל".

ומסתפק הבה"ל, באדם שנמצא סמוך לעלות השחר, הם מברך ברכת "המפיל" בלילה על שינה שישן אחרי עה"ש, אבל זה מילתא דפשיטא שאדם שכבר נמצא אחרי עה"ש, ודאי שלא יברך "המפיל", כי זה לא לילה.

צריך להסמיך את ק"ש וברכת "המפיל" לשינה, ועדיף קודם לקרוא ק"ש ואח"כ "המפיל", אבל אדם שיודע שאם הוא קודם יקרא ק"ש, תוך כדי זה הוא ירדם ויפסיד ברכת "המפיל", עדיף שיקדים "המפיל".

אדם הנצרך לשתות או לעשות איזה עסק לאחר ק"ש, יחזור ויקרא שוב ק"ש לאחר שסיים מה שעשה, ואחרי ברכת ה"מפיל" זה כבר בעיה, כי לברך שוב ברכת "המפיל" זה ברכה לבטלה.

אמנם בשו"ע כתוב "קורא פרשה ראשונה של שמע" אבל אומר המ"ב, שיש עניין לקרוא את כל ג' הפרשיות עם "ק-ל מלך נאמן", כי בסך כל הפרשיות עם ק-ל מלך נאמן, יש רמ"ח תיבות, והם יהוו שמירה על רמ"ח איבריו של האדם.

יקרא ק"ש סמוך למיטתו, ולא אוכלים ולא שותים ולא מדברים אחרי ק"ש שעל מיטתו, אלא ישן מיד, שנאמר "אמרו בלבבכם על משכבכם ודומו סלה".

ק"ש שעל המיטה יכול לקרוא כשהוא שוכב, ויש מחמירים גם בזה לקרוא כשהוא עומד או יושב, ולא כשהוא שוכב, אבל גם לאותם מחמירים, אם הוא כבר נשכב, א"צ לקום ממיטתו, אלא יטה על צידו ויקרא.

אדם שלא נרדם יקרא שוב ושוב ק"ש כדי הסמיך אותה לשינה, והמ"ב אומר, שעדיף לא לכפול את ק"ש, אלא יאמר שאר פסוקי רחמים כגון "יושב בסתר", ואפילו הרהור בדברי תורה עדיף מאשר לכפול את שמע.

לא מברכים על ק"ש שעל מיטתו.

המ"ב מביא, שכל הפסוקים שנהגו לאומרם, הם להגן מפני המזיקים, כדי שלא יבוא עליו ח"ו דבר רע.

אם הוא חולה או אנוס די במה שיאמר פרשה ראשונה של ק"ש, וברכת המפיל.

בלילה קודם השינה נכון לפשפש במעשיו, ואם מצא שעשה עבירה יתוודה עליה, ויקבל ע"ע שלא יעשה עוד, ובפרט בעוונות המצויים דהיינו, חניפה, שקר, ליצנות, לשה"ר, ועוון ביטול תורה, וכן ראוי למחול לכל מי שחטא כנגדו וציערו, ובזכות זה מאריך ימים.

הישן בבית יחידי בלילה, אוחזתו "לילית", ובית היינו חדר, ויש שרוצים להקל כשיש אור בחדר.

חולה, יולדת, חתן, כלה, אבל, ות"ח בלילה כשעומד יחידי באישון לילה ואפילה, כל אלו צריכים שמירה, ומובא בהערות של משנ"ב מהדורת "דרשו", ששמירה של יולדת היא התינוק שלה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים