המאכלים שלא נחשבים חלק מהסעודה ומברכים עליהם בנפרד

כ"ח חשון- קע"ז א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

המאכלים שלא נחשבים חלק מהסעודה ומברכים עליהם בנפרד
מי שנוטל ידים לסעטדה כדי לפטור מאכלים אחרים מברכה, האם מועיל לו?
מה דינם שלא מאכלים שמברכים עליהם בסעודה בנפרד לעניין ברכה אחרונה?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קע"ז סעיף א'

– דברים הבאים בתוך הסעודה ואחר הסעודה, מה דינם –

מה נחשב לדבר הבא מחמת הסעודה, ומה אינו נחשב? | רוצה לאכול פת רק כדי לפטור את הדברים הבאים מחמת הסעודה כיצד ינהג?

סימן זה עוסק, בדברים הבאים מחמת הסעודה, איזה מאכלים נחשבים כבאים מחמת הסעודה, וממילא ברכת המוציא פוטרת אותם, ואיזה דברים לא נחשבים כבאים מחמת הסעודה, ואינם נפטרים בברכת המוציא.

הכלל הוא, שדברים שבאים ללפת את הפת, כגון, בשר, ביצים, דגים, או שאוכלים אותם לשובע, נחשבים כבאים מחמת הסעודה ונפטרים בברכת הפת, ודברים שלא נאכלים לשובע אלא לקינוח, כגון פירות, תאנים, ענבים, או שאר דברים, ומוסיף המ"ב, שגם פירות מבושלים נחשבים כבאים לקינוח ולא נפטרים בברכת הפת, עכ"פ כל הדברים האלו, אינם נחשבים כבאים מחמת הסעודה, ולא נטפלים לפת, וצריכים לברך עליהם ברכה ראשונה בסעודה, ולגבי ברכה אחרונה, בהמ"ז פוטרתן כי לענין זה הם נטפלים לסעודה.
המ"ב דן, במאכלים שהם נחשבים כבאים מחמת הסעודה, וטפלים לפת, אלא שאותו אדם אוכל פת לא משום שהוא רוצה, אלא רק כדי לפטור את אותם מאכלים בברכה ראשונה, האם מעט הפת שהוא אוכל, פוטרת את אותם מאכלים או לא, מבואר במ"ב, שעדיף שלא יאכל פת בכלל אלא יברך על כל מאכל את הברכה הראויה לו.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן