השתתפתי לאחרונה ב'שלום זכר' של ידיד. שוחחנו על דא ועל הא. תוך כדי שיחה, הבעתי את רצוני לארגן נסיעה משותפת לחברי השיעור ב'דף היומי בהלכה', אותו אני זוכה למסור בשני בתי כנסת במקום מגוריי במודיעין עילית, ל'שבת התאחדות' ביעד מסוים באוקראינה.
– "ללכת", תיקן אותי היושב לימיני.
– ללכת לאיפה? תמהתי.
– "אסור להזכיר נסיעה בשבת", הטעים, "ולכן בכל פעם שמזכירים נסיעה מציינים במקום זאת – הליכה".
– "לא כך", אלא רק כשאדם מתכנן נסיעה במכונית יש לציין הליכה, כאן כשהכוונה ל'מסע' אין כוונתו למלאכת הנסיעה ולכן מותר", ציין אברך ידען בהטעמה.
– "דהיינו, זה תלוי בעצם במרחק ובסוג כלי הרכב?" התערב בעל השמחה.
– "צרכי רבים מותר, ולדבר מצוה מותר", הפטיר, כמעט בלחש, ענוותן אחד שהרים לפתע את עניו מספר 'אור החיים' שהיה שקוע בו.
– "הכל מותר לתכנן אם לא מדברים על כסף", הכריז מאן דהו שזה עתה נכנס והצטרף לשיחה. "ובכלל, לא מתכננים כאן תכנית אמיתית עם רשימה מסודרת, רק מגלגלים רעיון, ובזה אין בעיה", ותר בעיניו אחר קערת הקשיו (אזל).
– "אני לא בטוח אם אפשר להגדיר נסיעת קבוצה כ'צרכי רבים', וגם 'ללכת לאוקראינה' זו יציאה חוץ לתחום, ומסתבר שגם לציין הליכה יהיה אסור", התעקש אבי הבן בין מזל טוב למשנהו, והחל לנוע במרץ לכיוון ארון הספרים בתנועה שאינה משתמעת לשני פנים.
בלהט הוויכוח שניטש בדקות הבאות לא מצאתי את ידי ורגלי. ההבדלים בין המותר והאסור היו די דקים, עד שהתקשיתי לתפוס עמדה חד משמעית…
אתמול ביום ראשון ר"ח אייר, סיימנו הלכות הוצאה בשבת, וממשיכים לדיני דיבור בשבת, עובדין דחול והלכות מוקצה במשנה ברורה חלק ג' במסגרת השיעור בדף היומי בהלכה מבית 'דרשו'. זאת ההזדמנות שלי ושלך להפוך ל'הלכה אידן' – יהודי של הלכה, כאשר נוכל לדעת את הלכות שבת על בוריין, ובמקרה ספק נדע היכן לפתוח את המשנה ברורה ולמצוא תשובות.
ההספק החודשי מתחלק בצורה של שבועיים וחצי לימוד החומר, בתוספת ההערות הבהירות (והאקטואליות!) של 'דרשו', בליווי שאלות משתתפי השיעור, ושבוע וחצי חזרה על שו"ע ומשנה ברורה ללא הערות. כאשר בסוף החודש ישנה אפשרות למבחן אמריקאי (המזכה במלגה) במסגרת דרשו, למעוניינים.
בעז"ה, המשתתפים הקבועים בשיעורים אצלנו, יזכו בנסיעה משותפת ללא הגרלה, לשבת משותפת בקברי הצדיקים באוקראינה בחורף הבא. יש להרשם מראש אצל ר' שניאור קניג הי"ו בטל': 052-7138887. הרשמה מאוחרת תהיה כרוכה בתשלום.
השיעורים נמסרים בכל יום בל"נ בביהכנ"ס ברסלב בהיכל הגדול בשעה 9:15-10:00 בבוקר (בתום תפילת שחרית); ביהכנ"ס יערוסלב בקומת קרקע בשעה 10:15-11:00 בבוקר.