לקראת עשרה בטבת ראוי לעורר על דין אחד שיש מקילים בו, אם כי לא ידוע היתר להקל בו, וכמש"כ בשערי תשובה (או"ח סימן תק"ס) ובמשנה ברורה (שם סק"ג) וכף החיים (שם ס"ק י"א עיי"ש).
דין זה הוא מה שנאמר בגמי בבא בתרא (דף ס' ב') ובשו"ע (או"ח סימן תק"ס ס"א), שהמסייד ביתו משייר מקום מסויים ללא סיוד זכר לחורבן בית המקדש, וזהו עפ"י דברי חז"ל שם שמזמן שחרב בית המקדש התקינו חכמים שבאותו הדור שבכל דבר שמחה יעשו זכר לחורבן, וכמו שנאמר (תהילים קל"ז) אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי. ועיין בב"ח ובאליהו רבא שם, שדין זה הוא אף אם בשעת הסיוד לא שייר מקום זכר לחורבן, שצריך לקלוף את המקום שהיה צריך לשייר אותו ללא סיד. (ועיין בספר אורחות רבנו על מרן הגרי"י קנייבסקי זצ"ל ח"ב עמ' קפ"ו).
שיעור המקום שצריך לשייר אותו ללא סיוד, הוא אמה על אמה, וכמש"כ בשו"ע או"ח שם, וצריך שיהיה בצורת ריבוע, וכמו שכתב בפרי מגדים שם (משב"צ סק"א).
ולענין מקום שיור הסיד, מבואר בפוסקים שם שהוא בקיר אשר נגד פתח הבית. ובפירוש דין זה יש כמה שיטות. דיעויין בערוך השולחן (שם ס"ה), דהכוונה היא מול הפתח כדי שהמקום יהיה ניכר מיד לכל הנכנסים לבית דרך הפתח הראשי. אכן בפרי מגדים שם נקט דהכוונה היא שישייר בצד הפתח וסמוך לו. אך יש מפרשים דהכוונה היא ממעל הפתח, כיון שבעל הבית דרכו לישב נוכח פתח הבית וצריך שיהיה נראה לו תמיד. וכן נהג מרן החתם סופר וכמו שמובא בספר מנהגי החתם סופר עמ' קנ"ה. ועיין במשנה ברורה (שם סק"ג) שהביא השיטות בזה, ובספר אורחות רבנו (שם) מובא בשם מרן הגרי"י קנייבסקי זצ"ל, שכאשר לא היתה אפשרות לעשות זכר לחורבן מול הפתח הורה לעשותו ממעל לפתח.
אם קנה בית שלא שיירו בו אמה על אמה זכר לחורבן, עיין במשנה ברורה (שם עפ"י דברי המג"א סק"ד), דחייב הקונה לקלף סיד בשיעור אמה על אמה. אכן בספר דעת תורה (או"ח שם) הוכיח משו"ת הרדב"ז (ח"ב סימן תר"מ) דאין הקונה חייב לקלף. אולם בשו"ת אגרות משה (או"ח ח"ג סימן פ"ו) ובשו"ת משנה הלכות (ח"ב סימן ע"א) רצו לדחות ההוכחה מדברי הרדב"ז שם, עיי"ש. ועיין עוד בשו"ת אגרות משה (שם) ובאורחות רבנו (ח"ב עמ' קמ"ח) מה שכתבו לענין שוכר דירה אם מחוייב לקלף הסיד או לאו. (ועיין שו"ת דבר יהושע ח"ג סימן ע"ג).
בספר מנהגי החתם סופר (עמ' קנ"ה) וכן בספר אורחות רבנו (ח"ב עמ' קמ"ו) כתבו, שבכל חדר מחדרי הדירה משיירים אמה על אמה, וכן מבואר באליהו רבא (שם סימן תק"ס סק"ד). אך יש חולקים, דדוקא מול הפתח צריך לשייר ולא בכל חדר, עיין שדי חמד (מערכה ז' אות י"ב) ובשו"ת שאלת יעב"ץ (ח"א סימן קס"ט). ועיין באורחות רבנו שם לענין פרוזדורים שבתוך הבית אם יש להחמיר גם בהם או לאו, עיי"ש.
(הרב אליקום דבורקס, יתד נאמן ויגש תשנ"ו)