יום שלישי ט' באייר תשע"ח
הטעמים השונים לאיסור 'מוקצה'
איסור 'מוקצה' הוא גזירת חכמינו ז"ל, והראשונים כתבו טעמים שונים לאיסור זה. יש אומרים: שאם יהיה אדם רשאי לטלטל בשבת כדרך שמטלטל בחול, תהיה השבת בעיניו כחול – 'יארגן' את ביתו, יעביר חפצים מחדר לחדר, יאחסן חפצים במחסן, ועוד; ונמצא שלא תהיה השבת יום מנוחה לישראל.
ובנוסף, אלו שאינם עוסקים במלאכה במשך ימות השבוע – תהיה השבת עבורם כיום חול ממש, ללא שביתה הניכרת. ועוד, שאילו הותר לטלטל כלים שנועדו למלאכת איסור, עלול לטעות מתוך עיסוקו בהם ולעשות מלאכה באמצעותם.
ויש אומרים שאיסור מוקצה הוא 'גדר' לאיסור 'הוצאה', דהיינו שאילו הותר לטלטל כל חפץ שהוא, היה הדבר גורם להכשל במלאכת הוצאה; ולמרות זאת, לא גזרו שלא לטלטל מאומה, שהרי אין גוזרים על הציבור גזירה שאינם יכולים לעמוד בה.
[משנ"ב שח, הקדמה; ביאורים ומוספים דרשו, 1]
האם מותר להזיז בשבת ארון כבד?
חפץ שבעליו נזהר ומקפיד שלא להשתמש בו לשום שימוש שהוא מלבד שימושו הייעודי, כדי שלא יתקלקל או יפָּגם, ומשום כך אינו מזיזו ממקומו אלא לצורך שימושו הייעודי – וכגון סכין של שחיטה – הריהו מוקצה 'מחמת חסרון כיס', ואסור בטלטול בשבת.
ואם שימושו הייעודי של החפץ מותר בשבת, וכגון גביע זהב – אינו נחשב כמוקצה מחמת חסרון כיס. אולם, חפץ העומד למכירה, שהמוכר מקפיד שלא ישתמשו בו – הריהו מוקצה גם כשעומד לשימוש המותר בשבת; וכגון צלחות וסכו"ם.
וכן חפץ העומד לשימוש המותר, אך מחמת כובדו, או ערכו וחשיבותו, משתמשים בו במקומו ומקפידים שלא להזיזו כלל, וכגון ארון כבד, שידה עתיקה, וכדומה – אסור לטלטלו, אך מותר להשתמש בו במקומו. ואם אין מקפידים שלא להזיזו, אך קובעים לו מקום מסוים, כגון חפצי נוי יקרים – נחלקו הפוסקים אם נחשב כמוקצה מחמת חסרון כיס.
[שו"ע שח, א-ב, משנ"ב הקדמה, א, ב, ג, ו, ז ו־ח, וביה"ל ד"ה חוץ; ביאורים ומוספים דרשו, 5, 10 (וראה עוד שם) ו־175]
האם מותר לטלטל נייר צבעוני בשבת?
במשנה ברורה כתב שנייר ריק הוא מוקצה 'מחמת חסרון כיס'. ובזמננו, שאין חשיבות לדף נייר בודד – יש אומרים שאף על פי כן נחשב למוקצה מחמת חסרון כיס, מפני שאדם בר דעת אינו מאבד נייר שיוכל לכתוב עליו, וכן מקפיד שלא להשתמש בו לדברים אחרים; ויש חולקים.
במה דברים אמורים? בנייר לבן רגיל; אבל נייר בריסטול, נייר צבעוני, דפי 'מכתבִיָה', וכיוצא בהם, שערכם רב יותר, וכן דפדפת ריקה, או מחברת ריקה – נחשבים כמוקצה מחמת חסרון כיס לכל הדעות.
ומחברת שכתבו בה בעמוד הראשון בלבד – מותר לטלטלה, מפני שחלקה הכתוב חשוב יותר מהחלק הריק. ודפדפת שדפיה מחוברים בצִדם בפס דבק – דינה כמחברת. ואוֹגְדָן דפים ('קְלָסֵר') שיש בו דפים מלאים וריקים – נחלקו הפוסקים אם מותר לטלטלו.
[משנ"ב שח, ג; ביאורים ומוספים דרשו, 6-7]