ההבדל בדינים בין אם שכח רצה לשכח יעלה ויבוא

ח' טבת- קפ"ח ז'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן קפ"ח סעיף ז'

- נוסח ברכה שלישית, ודיני ברכת המזון בשבת, והטועה בברכת המזון -

שכח "רצה" או "יעלה ויבוא" | שכח יעלה ויבוא בר"ח מדוע אינו חוזר? | אכל סעודה ג' ביו"ט ושכח יעלה ויבוא? | האם מועיל להשלימו ב"הרחמן"?

למדנו בשיעור הקודם, שאדם ששכח ולא הזכיר רצה בבהמ"ז, או ששכח ביו"ט יעלה ויבוא, אם אוחז עדיין בבונה ירושלים ולא סיים את הברכה, חוזר ואומר יעלה ויבוא, ואם התחיל הטוב והמטיב, חוזר לראש בהמ"ז, כיון שג' ברכות הראשונות הם מדאורייתא, והם כחטיבה אחת וממילא כשהתחיל הטוב והמטיב, זה כמו שסיים את בהמ"ז ולכן חוזר, ובאופן שהוא אוחז בין בונה ברחמיו לבין הטוב והמטיב, ונזכר ששכח רצה או יעלה ויבוא, אומר שם ברכה מיוחדת.

אדם שבירך בהמ"ז בר"ח ושכח "יעלה ויבוא", יש דברים שיעלה ויבוא דומה לשבת, והוא, שכל עוד ולא סיים בונה ירושלים חוזר ואומר יעלה ויבוא, ואם אוחז בין בונה ירושלים להטוב והמטיב, אומר ברכה מיוחדת של ר"ח "ברוך שנתן ראשי חדשים לעמו ישראל לזכרון" ולא חותם בה, ואם המשיך הטוב והמטיב, לא חוזר, כיון שאין חיוב לאכול פת בר"ח.

הוא הדין ביו"ט שיש חיוב לאכול ב' סעודות, ואכל סעודה שלישית ושכח יעלה ויבוא, לא חוזר כי אין חיוב לאכול פת יותר מב' סעודות.
יכול לומר יעלה ויבוא בהרחמן וכמו לענין על הניסים, והרמ"א אומר שאולי לא כי יש בזה כמה אזכרות, ובעל הניסים אין אזכרות.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים