הדרך להתיר לומר דברי קדושה ליד מי רגלים

כ"א כסליו- סימן ע"ז סעיף א'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע הקלו חז"ל לגבי קריאת שמע כנגד מי רגליים ?

האם מספיק לשפוך רביעית מים גם כאשר מדובר בכמה הטלות של מי רגליים?וכיצד ינהג אדם כאשר מים שותתים על ברכיו בשעת קריאת שמע?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימנים ע"ז  –ע"ח]  

ביטול מי רגליים על ידי שפיכת רביעית מים

אסור לקרוא קריאת שמע או להזכיר דבר שבקדושה כנגד מי רגליים, אבל יש אפשרות לבטל אותם על ידי ששופכים עליהם רביעית מים, ולאחר מכן להזכיר דבר שבקדושה, ואין הבדל איזה כמות שופכים, ולכן, אפילו שהמי רגליים מרובים מהרביעית מים, בכל זאת המי רגליים מתבטלים בעת שפיכת רביעית מים עליהם, ובטעם הדין מבאר המשנה ברורה, שמכיוון שמדאורייתא, האיסור להזכיר דבר שבקדושה כנגד מי רגליים זה רק כנגד הקילוח של העמוד, אבל ברגע שהם כבר בכלי או בקרקע, אין איסור מן התורה להזכיר שם דבר שבקדושה, ומכיוון שכל האיסור הוא רק מדרבנן בעלמא ולא מדאורייתא, חז"ל הקלו, שבאופן כזה מועיל רביעית מים בכדי לבטל את המי רגליים, ואין חילוק אם המי רגליים היו קודם, או שהרביעית מים הייתה קודם, וכאשר המי רגליים נמצאים בתוך עביט, העביט עצמו מוגדר כגרף של רעי, ואסור להזכיר כנגדו דבר שבקדושה, אפילו כאשר העביט ריק.

ביטול מי רגליים של כמה פעמים

הרביעית מים ששופכים על המי רגליים, זה מועיל רק למי רגליים של פעם אחת ואפילו שהם מרובים, אבל מי רגליים של כמה פעמים, על כל פעם ופעם צריך רביעית מים מחודשת, ומבאר המגן גיבורים, שכל זה אמור אם הוא לא ביטל את המי רגליים, כלומר, אדם הטיל מי רגליים וביטל אותם ברביעית מים, אם הטיל שוב מי רגליים ורוצה לקרוא קריאת שמע, צריך לחזור ולבטל אותם ברביעית מים, אבל אדם שהטיל כמה וכמה פעמים מי רגליים, והוא לא הוצרך לקרוא קריאת שמע, ופתאום כעת התעורר לו צורך לקרוא קריאת שמע, באופן כזה, מספיק רביעית מים אחת בכדי לבטל את כל הטלת המי רגליים שהיו.

ביטול הטלת מי רגליים מועטים

מביא המשנה ברורה בשם החכם צבי שדן, באופן שאדם הטיל מים בכמות של פחות מרביעית מים, האם מספיק רוב מים כדי לבטל ואף על פי שרוב המים הם פחות מרביעית, או שבכל מקרה אין ביטול בפחות מרביעית, ואומר החכם צבי, שהולכים לקולא, דהיינו, רביעית מים מספיק ליותר מרביעית מי רגליים, אבל אם זה פחות מרביעית, לא צריך אפילו רביעית מים.

מים שותתים על ברכיו בשעת קריאת שמע

אדם שהיה קורא קריאת שמע, ולפתע מים שותתים על ברכיו, צריך להפסיק את הקריאה כל עוד שהמים שותתים, וכאשר המים מפסיקים, יכול להמשיך ולקרוא קריאת שמע, משום שהבגד העליון מכסה את הבגדים שנרטבו, אבל אם גם הבגד העליון נרטב, צריך להחליף את הבגדים.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן