כשהחזן מגיע בקדיש לבריך הוא, מה עונים אמן או בריך הוא?

כ"ג תשרי- סימן נ''ו סעיף ב'- סימן נ"ז
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

עד היכן עונים 'יהא שמיה רבא' ?

מדוע אלו העונים 'בריך הוא לעילא' טועים במנהגם?וכיצד ינהג אדם שנכנס לבית הכנסת ושמע את החזן שאומר 'ברוך ה' המבורך לעולם ועד' ?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות ברכות במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן נ"ו סעיף ב' – סימן נ"ז סעיף ב']  

עניית אמן בקדיש

כתוב בשולחן ערוך, שכאשר החזן אומר 'יתברך', עונים אחריו אמן, וכאשר הוא מגיע ל'בריך הוא', גם עונים אמן, וכאשר הוא מגיע ל'מכל ברכתא ושירתא תושבחתא ונחמתא דאמירן בעלמא ואמרו', גם כאן הקהל עונה אמן, אבל הרמ"א חולק וסובר, שאחרי 'יתברך' לא עונים אמן, וכן, כאשר החזן מגיע ל'בריך הוא', אסור להפסיק, אלא צריך להמשיך 'בריך הוא לעילא מכל ברכתא ושירתא', ומביא המשנה ברורה, שהקהל שעונים 'בריך הוא לעילא', טועים, כיוון שזה נשמע חלילה, שהקב"ה בריך הוא רק לעילא ולא מתתאה, ולכן צריכים או לומר 'בריך הוא' לבד כפי מנהגנו, או להמשיך 'לעילא מכל ברכתא ושירתא'.

עניית 'יהא שמיה רבא'

אסור להפסיק ב'יתברך', אלא צריך להמשיך בעניית 'יהא שמיה רבא מברך לעלם ולעלמי עלמיא יתברך' ומביא בזה המשנה ברורה ג' שיטות, שיטת הבית יוסף להמשיך עד הסוף כ"ח תיבות, שיטת המגן אברהם לומר עד 'יתברך' ולעצור, ושיטת הגר"א היא לומר עד 'עלמיא' בלבד, על כל פנים, שיטת השולחן ערוך היא, שעונים אמן לאחר יתברך, בריך הוא, ואמרו אמן, אבל השולחן ערוך השמיט את עניית אמן לאחר 'יתגדל ויתקדש שמיה רבא', ואומר המשנה ברורה, פלא הדבר שהשולחן ערוך השמיט זאת.

כריעות באמירת הקדיש

כאשר החזן אומר 'יתגדל', כורע, וכן לאחר 'יהא שמיה רבא', ובסיום הקדיש פוסע ג' פסיעות, ואומר 'עושה שלום'.

אמירת 'ברכו'

כאשר החזן אומר 'ברכו את ה' המבורך', הקהל צריך לענות 'ברוך ה' המבורך לעולם ועד', וחוזר החזן לומר כמו הציבור, ואם יש עשרה מצומצמים עם החזן, אם החזן לא אמר 'ברוך ה' המבורך לעולם ועד', הרי זה ברכה לבטלה, כיוון שאין עשרה בלעדיו, ואדם הנכנס לבית הכנסת ושומע את הקהל עונה 'ברוך ה' המבורך לעולם ועד', יענה עמהם, אבל אם שמע את החזן עונה כך אחרי הקהל שענה, לא יענה איתו יחד כך, אלא יענה אמן אחריו.

הפסק לאחר אמירת 'ברכו'

אסור להפסיק בין אמירת 'ברכו', לבין אמירת 'יוצר אור', משום שכוונת החזן שנברך את ה' על ידי ברכת 'יוצר אור', ואסור להפסיק בזה אפילו לצורך.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן