מתי אפשר לומר קדיש ללא מנין של עשרה אנשים?

י"ד תשרי- סימן נ''ה אמצע סעיף ג' "אבל אין קורין"- סעיף ה'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מצרפים קטן לעשרה ?

האם יכול החזן לומר ברכת כהנים כאשר יצאו חלק מהמניין באמצע חזרת הש"ץ? ומה הדין בקטן שהגיע לגיל י"ג ולא הביא שתי שערות?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות ברכות במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן נ"ה סעיפים ג' (באמצעו) – ה']  

סדר התפילה כאשר יצאו חלק מהמניין

אם היה מניין בתחילת התפילה, אף על פי שבמשך התפילה יצאו חלק מהעשרה וכרגע אין מניין, אם נשאר רוב מניין, אפשר להמשיך ולהתפלל, לדוגמא, כאשר התחילו חזרת הש"ץ עם עשרה אנשים, ולפני קדושה יצאו חלק מהעשרה, יכול החזן להמשיך ולהתפלל ולומר סדר קדושה, ולומר 'אלקינו ואלוקי אבותינו ברכנו בברכה המשולשת בתורה' אבל לא ברכת כהנים כיוון שזה עניין חדש, וכן לומר חצי קדיש שלאחר שמונה עשרה, וכן לומר קדיש שלם שלאחר 'ובא לציון' על סמך העשרה שהיו בתחילת התפילה, אבל אינו יכול להתחיל עניין אחר, ולכן, אם רוצה לקרוא בתורה בימי שני וחמישי ולומר קדיש אחר כך, אינו יכול, כיוון שזה כבר עניין אחר, וכך הדין בתפילת ערבית, שאם היו עשרה אנשים בשעת תחילת התפילה, יכול לומר חצי קדיש שלפני שמונה עשרה, כיוון שהחצי קדיש מתייחס לקריאת שמע וברכותיה, אבל אינו יכול לומר קדיש שלם שלאחר שמונה עשרה, כיוון שזה כבר עניין אחר.

צירוף קטן למניין

מביא השולחן ערוך, שכאשר ישנם תשעה אנשים בבית הכנסת, יש מתירים לצרף קטן לעשירי, ומביא, שלא נראים דבריהם לגדולי הפוסקים, ולכן, אי אפשר לצרפו למניין, ומביא הרמ"א אפשרות נוספת, שגם על ידי חומש שבידו אינו מצטרף, ומביא המשנה ברורה בשם הלבוש שאומר, שהוא לא ראה כאלו שמצרפים קטן למניין ואפילו על ידי חומש, ובכל זאת מביא המשנה ברורה, שגם לשיטות בזמננו שנוהגים לצרף קטן למניין, זה רק לדברים שחייבים בהם מעיקר הדין, כגון קדיש וקדושה וברכו, אבל קדיש שלאחר 'עלינו לשבח', לא יאמרו על סמך דבר כזה.

קטן שהגיע לכלל שנים

כדי שקטן יהפוך לגדול לעניין צירוף לעשרה, הוא צריך להביא שתי שערות, ובלי זה אינו מצטרף אף על פי שהוא בא לכלל י"ג שנים ויום אחד, אלא אם כן מדובר בסריס, או שהגיע לרוב שנותיו, דהיינו, ל"ה שנים, ולא הביא סימני סריס ,שאז מסתבר שהוא גדול, אבל מכיוון שתפילה היא רק דרבנן ולא דאורייתא, לכן, כל קטן שהגיע לכלל י"ג שנים, אנו תולים, שמסתמא הוא הביא שתי שערות, ולא צריך בדיקה מיוחדת לכך.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן