איך יתכן שמי שנולד בחודש חשוון יהיה לו בר מצווה בחודש כסלו?

ט"ז תשרי- סימן נ''ה סעיף י'- סעיף י"ב
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

באיזה חודש אדר תהיה הבר מצוה של נער שנולד באדר רגיל ?

איך יתכן מצב של שני ילדים שנולדו והשני מקדים את הראשון בשנת הבר מצוה? ומתי תהיה הבר מצוה של ילד שנולד בל' חשוון ובשנת הבר מצוה יש רק כ"ט חשוון?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות ברכות במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן נ"ה סעיפים י' – י"ב]  

זמן הבר מצוה באדר רגיל לילד שנולד באדר מעובר

סעיף י' בשולחן ערוך, עוסק בדבר מאוד מעניין, קיים מקרה, ששני ילדים נולדו, אחד נולד ראשון, ואחד נולד שני, ובכל זאת, הבר מצוה שלהם תהיה שונה, זה שנולד ראשון, תהיה לו בר מצוה שני, וזה שנולד שני, תהיה לו בר מצוה לפני זה שנולד לפניו, ומדובר באופן, שבשנה שהם נולדו היו שני אדרים, הראשון נולד בכ"ט אדר א', והשני נולד בא' אדר ב', והשנה של הבר מצוה שלהם, היא שנה פשוטה ולא מעוברת, וכיוון שכך, יש להם בר מצוה בחודש אדר, וממילא, זה שנולד בכ"ט אדר א', יהיה לו בר מצוה בכ"ט אדר, והרי יש רק אדר אחד, ואילו זה שנולד בא' אדר ב', יהיה לו בר מצוה בא' אדר, ומוסיף המשנה ברורה דבר פשוט, שזה הכל כאשר שנת הבר מצוה שלהם היא שנה פשוטה, אבל אם היא שנה מעוברת, יעשו בר מצוה כפי סדר לידתם.

זמן הבר מצוה לילד שנולד בל' חשוון וכעת יש רק כ"ט חשוון

כתב הרמ"א, אדם שנולד בחודש אדר רגיל, ושנת הבר מצוה שלו היא מעוברת, יעשה בר מצוה באדר ב' שהוא העיקרי, שבו קוראים את המגילה וחוגגים את פורים, וכן תינוק שנולד בא' דראש חודש כסלו, כלומר, ל' חשוון, ובשנת הבר מצוה שלו, חשוון הוא חודש חסר, אלא יש רק יום אחד של ראש חודש כסלו, מבואר במשנה ברורה, שיעשו לו בר מצוה בא' כסלו.

צירוף מנודה למניין

אדם שעבר עבירה, ועל פי העבירה שלו, ראוי לנדות אותו, אלא שלא נידו אותו, מצטרף למניין, ואם נידו אותו, אינו מצטרף למניין.

תפילה באותו בית הכנסת של המנודה

מותר להתפלל באותו בית הכנסת שהמנודה נמצא שם, אלא אם כן כאשר נידו אותו, פירשו שאסור להתפלל באותו בית כנסת שהמנודה מתפלל בו, שאז באמת אסור להתפלל שם.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן