מי חייב לשכור עשירי למניין אפילו בתשלום?

י"ח תשרי- סימן נ''ה סעיף י"ז- סעיף כ"א
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע אדם המתפלל בתיבה מצטרף למניין שבבית הכנסת ?

האם אדם הנמצא מחוץ לבית הכנסת מצטרף למניין שבבית הכנסת? ובאיזה אופן יכול אדם הנמצא מחוץ לבית הכנסת לענות על דברים שבקדושה הנאמרים בבית הכנסת?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות ברכות במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן נ"ה סעיפים י"ז – כ"א]  

צירוף מניין עשרה

כתוב בשולחן ערוך, שבכדי שעשרה יצטרפו למניין, כולם צריכים להיות בחדר אחד, אבל כאשר מקצתם בחדר זה ומקצתם בחדר אחר, אינם מצטרפים לעשרה, אלא אם כן רואים אלו את אלו, שבזה לפי רוב השיטות הם מצטרפים לעשרה, וכן מי שעומד מאחורי בית הכנסת, או אדם הנמצא בעזרת נשים, אם הוא רואה את אותם אנשים הנמצאים למטה ומראה להם את פניו, מצטרפים יחד לעשרה, משום שרואים אלו את אלו.

צירוף אנשים הנמצאים בשתי חצרות

בסעיף ט"ז עסק השולחן ערוך, בחצר קטנה שנפרצה לחצר גדולה, דהיינו, המחיצות של החצר קטנה נפלו, והמחיצות של הגדולה עודפים עליה מהצדדים, באופן כזה אומר השולחן ערוך, שאם יש תשעה אנשים בגדולה ואחד בקטנה, אותו אדם שבקטנה, נגרר אחרי אותם שבגדולה אף על פי שאינם רואים אלו את אלו, וכן שליח ציבור הנמצא בקטנה ויש תשעה אנשים בגדולה, השליח ציבור נגרר אחריהם, ומוציא אותם ידי חובתם, משום שבחצר הקטנה אין מחיצות, ואין מה שיבדיל בין החצרות, ורובם נמצאים בגדולה.

צירוף אדם הנמצא בתיבה

באופן שיש בבית הכנסת תיבה והחזן בתוכה, אף על פי שיש בה מחיצות גבוהות עשרה טפחים והיא ברוחב ד' על ד' טפחים והיא רשות בפני עצמה, ויש מישהו מהעשרה או החזן שנמצא בתוך התיבה, בכל זאת התיבה לא מהווה חדר בפני עצמו, והתיבה בטילה לגבי בית הכנסת, מכיוון שהיא מיטלטלת.

עניית דבר שבקדושה מחוץ לבית הכנסת לתפילה המתקיימת בתוך בית הכנסת

באופן שיש עשרה בבית הכנסת שאומרים קדיש וקדושה וברכו, אדם הנמצא מאחורי בית הכנסת, יכול לענות איתם יחד, אף על פי שיש מחיצה המבדילה ביניהם והם לא רואים אלו את אלו, אלא אם כן יש דבר שאינו נקי או עבודת כוכבים, שאז זה מפסיק ביניהם, משום שאין השראת שכינה בין אותו אדם שעומד בחוץ, לבין אלו שעומדים בבית הכנסת.

עיר שיש בה מניין מצומצם לימים נוראים

עיר שיש בה מניין מצומצם, ואחד מבני העיר רוצה לנסוע להתפלל במקום אחר בימים הנוראים, הדין הוא, שבני העיר כופים אותו להישאר איתם, ואם בכל זאת הוא מוכרח לנסוע ואינו יכול להישאר בעיר, מוטל עליו לשכור אדם אחר שיחליף אותו להשלמת המניין, ובכך לא יתבטל המניין, והוא הדין כאשר שני אנשים רוצים לנסוע מהעיר, ששניהם צריכים לדאוג לאדם אחר שיהיה במקומם.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן