היום נלמד: הצטרפות ל'זימון' ללא אכילת פת
יום חמישי י"ג בשבט תשע"ז
הדעות השונות בנוגע ליצירת חיוב 'זימון' ללא אכילת פת
כפי שלמדנו אתמול, שלושה אנשים שאכלו מאכל כלשהו, או שתו משקה כלשהו (ובנוגע למים וכדומה, ראה תקציר לאתמול) - מצטרפים לשבעה אנשים שאכלו פת לצורך 'זימון' בַּשֵּם. ונחלקו הפוסקים אם דין זה אמור גם בנוגע לזימון של שלושה: יש אומרים שיצירת חיוב זימון אינה אפשרית אלא על ידי שלושה אוכלי פת. יש אומרים שדי בכך שאחד מהשלושה יאכל 'כזית' ממאכל שברכתו 'על המחיה'. ויש אומרים שדין זימון בשלושה שווה לדין זימון בַּשֵּם, ודי בכך שאחד מהם יאכל מאכל כלשהו, או ישתה משקה כלשהו. [שו"ע ג ומשנ"ב יז, יט, כ]
המצטרף ל'זימון' ללא אכילת פת - האם צריך להקשיב לברכת המזון מפי המזַמן?
כאמור, הפוסקים נחלקו בדין זימון בשלושה - אם צריך שכולם יאכלו פת, או שדי בכך שאחד מהם יאכל מאכל כלשהו. לדעת השולחן ערוך, לכתחילה יאכל השלישי פת; ואם אינו חפץ לאכול פת, לא יאכל ולא ישתה עמהם, כדי שלא ליצור ספק של חיוב זימון; אך אם אכל או שתה עמהם, יזַמנו עמו. והמנהג למעשה שאף אם אינו רוצה לאכול פת, נותנים לו מאכל אחר, או משקה, ומזַמנים עמו. וזה שמצטרף ל'זימון' ללא אכילת פת - נחלקו הפוסקים אם צריך להקשיב עד "הזן את הכל", או שדי בכך שיקשיב לברכת הזימון. [שו"ע ג ומשנ"ב כב; ביאורים ומוספים דרשו, 20]
באיזה מקרה בוחרים את המזַמן לפי כמות האכילה?
האוכל פת כדי שביעה חייב בברכת המזון מדאורייתא, והאוכל פחות מכדי שביעה - חייב מדרבנן. לפיכך, אם אדם שאכל כדי שביעה יוצא ידי חובת ברכת המזון בשמיעה מפי אחר, עדיף שישמע מאדם שאכל אף הוא כדי שביעה, שדרגת חיובו בברכה היא כְּשֶׁלּוֹ. ואם אכלו כמה אנשים יחד, ורק חלקם אכלו כדי שביעה - יש אומרים שמלכתחילה גם אחד מאלו שאכלו פחותמכדי שביעה יכול לזַמן, כיון שברכת הזימון היא מדרבנן; ויש שהכריעו שברכת הזימון דאורייתא, ולדבריהם עדיף שיזַמן אחד מאלו שאכלו כדי שביעה. [שו"ע ד, משנ"ב כג, ושעה"צ טו-טז; ביאורים ומוספים דרשו, 23]