סדר ההבדלה במוצאי שבת
* בברכת הגפן בהבדלה, יש להחזיק את כוס היין ביד ימין, בברכת הבשמים – הבשמים בימין והכוס בשמאל, בברכת מאורי האש – הנר בימין והכוס בשמאל, ובברכת 'המבדיל' – הכוס בימין.
* לדעת השולחן ערוך, כאשר אדם מוציא את האחרים ידי חובת הבדלה, צריכים כולם לשבת יחד; ולדעת הרמ"א – יש לעמוד, וכן מנהג בני אשכנז, אך יש מגדולי האשכנזים שנהגו לשבת.
מהלכות ההבדלה
* נשים חייבות בכל דיני שבת כאנשים, ולכן חייבות בהבדלה, למרות שהיא מצוות ש'הזמן גרמא'; ויש אומרים שנשים פטורות מהבדלה, כיון שהיא מצוה שהזמן גרמא המתקיימת בימות החול. ולדעת הרמ"א, יש להחמיר שאשה לא תבדיל בעצמה. אולם, לכל הדעות – יכולה אשה לחייב את עצמה בהבדלה, אלא שלכתחילה לא תבדיל בעצמה, כיון שנהוג שנשים אינן שותות מיֵין ההבדלה.
* מי שאין לו יין להבדיל עליו במוצאי שבת – אם ביום ראשון יוכל להשיג יין, לא יאכל עד שיבדיל; אלא אם כן הוא אדם חלש אשר התענית עד למחרת קשה עליו.
הבדלה על יין ומשקאות אחרים
* במקום שקשה להשיג יין, ויש משקה אחר המשמש לבני המקום כמשקה עיקרי במשך כל ימות השנה – מכונֶה משקה זה 'חֲמַר מדינה', וניתן להשתמש בו להבדלה במקום יין.
* יש אומרים כי בזמננו אין דין 'חמר מדינה' לשום משקה; ויש אומרים כי אדרבה, בזמננו ניתן להבדיל על חמר מדינה אף במקום שהיין מצוי. ולכל הדעות, מצוה להבדיל דווקא על יין.
* לדעת הסוברים שיש בזמננו דין 'חמר מדינה' – יש אומרים שמיצי תפוזים ואשכוליות נחשבים כחמר מדינה, ויש שהסתפק בדבר. ונחלקו הפוסקים לענין תֵּה, ויש שהקל בשעת הדחק.
הרחת הבשׂמים במוצאי שבת
* חכמינו ז"ל הנהיגו להריח בשׂמים במוצאי שבת, כדי 'להשיב את הנפש' הדואבת על יציאת השבת, ולברך עליהם בתוך סדר ההבדלה.
* חכמינו ז"ל הנהיגו להריח בשׂמים במוצאי שבת. ואמרו בזוהר הקדוש, שהמעולה מכל הבשמים לעניָן זה הוא – ההדס. והראשונים הביאו סמך לדבר מהמקרא.
* כלי של בשׂמים שהתרוקן ונותר בו ריח, אין לברך עליו, אך אם נותרה בו מעט אבקה מהבשמים, מותר לברך עליה. ומי שמסופק אם יש בבשמים שלפניו ריח הראוי לברכה, רשאי לבודקם תחילה.
* מי שאינו מסוגל להריח – לא יברך על הבשׂמים, הן לעצמו והן לאחרים. והמבדיל עבור אחֵר לאחַר שכבר יצא בעצמו ידי חובה, חייב להריח את הבשׂמים כשמברך עליהם.
ברכת 'מאורי האש'
* חכמינו ז"ל הנהיגו לברך בסדר ההבדלה "בורא מאורי האש" על הנר, משום שהאש נבראה במוצאי שבת, שאז נתן הקב"ה דעה באדם הראשון, וחיכך שתי אבנים זו בזו ויצאה מהן אש.
* על פי הקבלה יש לברך ברכת 'מאורי האש' על נר של שעווה. וניתן לברך ברכה זו על נר בודד בעל שלהבת קטנה, אך מצוה מן המובחר לברך על אבוקה שאורהּ רב.
* מנהג ישראל עוד מימות חכמינו ז"ל, להביט לפני ברכת 'מאורי האש' בצפורני הידים, לאור הנר, ולהבחין ביניהן לבין עור האצבע, שצבעו כהה משלהן.