האם צריך לעמוד בזמן קריאת התורה?

ו' תמוז- סימן קמ"ו אמצע סעיף ב' 'וכל זה'- סימן קמ"ז אמצע סעיף א' 'וי"א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם צריך לעמוד בזמן קריאת התורה?
מתי חייבים לשבת בזמן קריאת התורה?
האם מותר להחזיק בספר התורה או בעצי החיים ללא מטפחת?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קמ"ו סעיף ד'

– שלא לדבר בשעת הקריאה –

עמידה בשעת קריה"ת אדם שקשה לו לעמוד אחיזת ס"ת ללא מטפחת אחיזתו כך בשעה שמתקנו מה דין עצי החיים?

נעסוק בב' עניינים:

א. האם צריך לעמוד בקריאת התורה.

ב. שאסור להחזיק את הס"ת ערום בידיו ממש בלי הפסק טלית או בגד, כתוב שמי שמחזיק ס"ת ערום ללא מחיצה, נקבר ערום, כלומר, לעתיד לבוא לא יהיה לו את שכר אותה מצוה של קריאה בתורה. מעיקר הדין צריך לעמוד רק בשעה שהס"ת הולך, וכאשר הס"ת יושב במקומו, או שהוא מונח על הבימה בתוך ארון הקודש, או אפילו כשאדם מחזיק את הס"ת ויושב איתו על הכסא, א"צ לעמוד, ואפילו אנשים שנמצאים לידו ממש.

בשעת קריה"ת א"צ לעמוד, בכ"ז מובא שהמהר"ם היה מחמיר לעמוד בשעת קריה"ת, ומבאר המ"ב, שבשעת קריה"ת אדם צריך לחשוב ולהרגיש כמו שבאותה שעה, התורה ניתנת לו מהר סיני, וגם בהר סיני כתוב "אנכי עומד בין ה' וביניכם", משמע שעם ישראל היו עומדים בשעת נתינת התורה בהר סיני, אבל זה לא מעיקר הדין, ומי שקשה לו ולא יכול לכוון היטב בשעה שעומד, שישב, וכלשון המ"ב, "ומי שהוא איש חלש וקשה לו לעמוד ועי"ז אין דעתו מיושבת לכוון יש לו לישב", א"כ מבואר שיש לו לישב כלומר חובתו לשבת.

סימן קמ"ז סעיף א'

– דיני גלילת ס"ת –

אסור לאחוז ס"ת ערום בלי מטפחת, ומי שמחזיק ס"ת ערום, נקבר ערום ללא אותה מצוה, ובכ"ז אם צריך לעשות תיקון בס"ת, וא"א להחזיק במטפחת או מטלית וכדומה, מותר לו להחזיק ביריעות של הס"ת עצמן, ועצי החיים מותר להחזיק בהם בלי הפסק מפה, ויש מחמירים שאסור להחזיק בהם ללא מטפחת.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

תגובה אחת

  1. נועם הגב

    שלום וברכה!
    השיעורים טובים מאוד, וזה שהוספתם את השיעור בכתב זה ממש עוזר.
    הערה קטנה:
    השיעורים אינם מקיפים את כל המ"ב והסעיפים של אותו היום, וזה קורה כמעט מידי יום. בנוסף, השיעור אינו עוסק כלל בביאורים ובמוספים למ"ב.

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן