שאלה: האם יש מצווה לאכול כל היום בערב יוה"כ?
תשובה: נראה שהמצוה היא להרבות בסעודה יותר ממה שרגיל, אבל אין דין לאכול כל היום.
שאלה: האומר בתפילה זכה שהוא מוחל לכולם – האם הוי מחילה גמורה?
תשובה: אם קורא מתוך המחזור ובתוך הדברים אומר שמוחל לכל אדם, אין בזה שום מעשה מחילה, דזהו רק סדר התפילה שלו. אמנם אם נתעורר באמת למחול וזוכר מה שציערוהו, ובכל זאת מוחל בלב שלם – שפיר מהני.
שאלה: האם מותר לבקש מחילה באופן שעי"כ יגרום צער לזה שמבקש ממנו מחילה?
תשובה: פשוט שאם הוא יצטער, אסור לבקש ממנו מחילה, שכן לא הותר לו לעבור על הונאת דברים, ולכן בע"כ יישאר עוונו בידו.
שאלה: מכרו מפטיר יונה בביהכ"נ, והגיע האחרון לסכום של אלף דולר. בהפסקה הלך לישון ונרדם עד לאחר מנחה. הגבאי ראה שהאחרון שקנהו לא נמצא, כיבד את זה שהיה לפניו שהציע לשלם תשע מאות דולר. האם במוצאי יוה"כ יכול הגבאי לתבוע ממנו תשע מאות דולר?
תשובה: זה שקיבל מפטיר יונה, מכיון שגילה דעתו בבוקר שמעוניין לשלם עבורו, חייב לשלם את תשע מאות הדולר. וזה שקנה את המפטיר ולא הגיע – אינו צריך להוסיף עוד מאה דולר, אע"פ שכבר קנהו בבוקר, והם גם מצידם היו מוכנים למכרו, היות שנאנס, דהרי מותר לו לישון בהפסקה.
שאלה: נעלי בית שנוח מאוד ללכת בהן ואפי' יותר מנעל רגילה – האם מותרות ביוה"כ?
תשובה: מעיקר הדין מותר, ויש מחמירים. ונעליים מעור סינטטי אפשר שאסורות מדינא.
שאלה: נעליים רגילות ביו"כ – האם הם מוקצה?
תשובה: אין זה מוקצה כי יש אופנים שמותרים כגון לחולה או במקום שיש טיט.
שאלה: האם צריך ליזהר שלא לתת לקטנים אוכל יותר ממה שהם רגילים?
תשובה: אין בזה איסור כלל, ויכולים לתת להם לאכול יותר, וכן בקטן בן ט' אחר שצם השעות שצריך.
שאלה: האם נוהגים לשאת כפיים בתפילת נעילה?
תשובה: אצל מרן החזו"א זצ"ל התחילה תפילת נעילה כארבעים דקות לפני השקיעה ולא היו נושאים כפיים בנעילה.
**
נשאל רבינו: אדם שיש לו תאווה חזקה ובלתי מוסברת לעבירה, ונכשל שוב ושוב, והקבלות שקיבל כמעט ולא הועילו – מה תקנתו?
תשובה: בוודאי הכי טוב היה שלא יחטא כלל. אבל במצבו ניתן להמליץ, שיקבל על עצמו שבמיוחד בשעות שבהן הוא רגיל להיכשל – הוא ישמר באופן מיוחד, ולמשך אותן שעות הוא יהיה בעל תשובה. בכך יש לקוות שכיון שהתחיל להשתפר, בהמשך כבר לא ייכשל כלל. (הלכות שני)
**
אחיו של נער שסטה מדרך התורה כאב את מצבו של האח ובא לבקש עצה מרבינו, מה לומר לאח כדי להשפיע עליו שיחזור למוטב. השיב רבינו ואמר: "תאמר לו שהרי בסוף הוא יהיה מוכרח לחזור, אם כן עדיף שיעשה זאת כמה שיותר מהר!" (שם)
(מתוך גיליון 'נשיח בחוקיך')