האם נעילת הויטרינה מועילה להתיר את איסור הקריאה לאור הנר?

הדף היומי בהלכה ט"ז בכסלו - סימן רע"ד סעיף ד' עד סימן רע"ה סעיף ב'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



קריאה בספר ליד נרות השבת

למה המסובים לא יטעמו מהלחם לפני שטעם הבוצע? האם אפשר לקיים סעודה שלישית כשאין לו לחם? ומה יעשה אדם שלא אכל סעודת ליל שבת? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן רע"ד סעיף ג' –  סימן רע"ה סעיף א' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

המסובים לא רשאים לטעום מפרוסת המוציא לפני שטועם הבוצע, כיוון שהם זקוקים ללחם משנה שעומד לפני הבוצע, ואין זה דרך ארץ שיטעמו לפניו, אא"כ מונח לפני כל אחד ואחד מהמסובים לחם בפני עצמו, אלא שהם שומעים ברכת המוציא מפי המברך, שאז כיוון שהם לא זקוקים לפת שלפניו, אע"פ שהם זקוקים לברכה שלו, מותר להם לטעום לפני המברך.

אמנם בסעודה שלישית הדין הוא שלא חייבים לאכול פת, אבל בשני הסעודות הראשונות של שבת, חייבים לאכול פת, המשנה ברורה מביא, שאפילו לדעת המקילים לקמן בסימן רצ"א ס"ה שסעודה שלישית אפשר לקיים גם אם אין לו פת, אבל שני הסעודות הראשונות של שבת כיוון שהם עיקר כבוד שבת, חייבים לקיים אותם בפת, ואדם שמסיבה כל שהיא לא קיים את סעודת ליל שבת, ישלים ויקיים אותה בשבת ביום, דהיינו שביום שבת יאכל ג' סעודות.

אסור להוציא כינים מהבגדים, וכן לקרוא בספר, ואסור לעשות שום דבר שמצריך עיון לאור הנר בשבת, שמא יראה שהאור לא מספיק ויקרב את השמן לפתילה, ויתחייב משום 'מבעיר', ואפילו באופן שלא יכול להטות, כגון שהנר נמצא במקום גבוה, מ"מ אסרו משום 'לא פלוג', ואפילו אם יש מחיצה של זכוכית שמבדילה בינו לבין הנר, אסור לקרוא לאור הנר, המשנה ברורה מביא נידון, באופן שהנר סגור עם מפתח, באופן שצריך ללכת ולהביא את המפתח, האם מותר לקרוא לאורו, ואומר המשנה ברורה, אע"פ שחז"ל אסרו בגובה של עשר קומות, זה כיוון שלפעמים אדם מניח נר בגובה כזה כגון שרוצה שיאיר הנר למרחק רב, אבל כשנעל עם מפתח, זה דבר שלא רגילים לעשות אותו, וכיוון שנעל, יש בזה היכר שנעל משום כבוד השבת ואולי זה מועיל, ומביא המשנה ברורה שיש אוסרים, והא"ר מקל כשמסר את המפתח למישהו אחר, וזה כמו שממנה שומר עליו שלא יטה.

נר של שעווה אסור לקרוא לאורו והחשש הוא שמא ימחוט את ראש הפתילה, דהיינו שיסיר את הפחם שבראש הנר כדי שידלק יותר יפה, וכשעושה כך, עובר משום מכבה, ומביא המשנה ברורה שבנר שעווה אין חשש, כי גם כשיסיר את הפחם, זה לא מכבה דאורייתא כיוון שזה מלאכה שא"צ לגופה, ואומר המשנה ברורה, שגם אם נחמיר, אבל בנרות שלנו שהם צלולים לחלוטין, אין בזה חשש שימחוט או יטה, כיוון שאורם צלול וטוב.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים