היום נלמד: הצטרפות ל'זימון' ללא אכילת פת
יום רביעי י"ב בשבט תשע"ז
כיצד מצטרפים ל'זימון' ללא אכילת פת?
שבעה שאכלו 'כזית' (17-50 סמ"ק, לשיטות השונות) פת, ושלושה שאכלו 'כזית' ממאכל אחר, כגון פרי או ירק - מצטרפים ל'זימון' בַּשֵּׁם. ודווקא אם אכלו 'כזית', משום שרק בכמות כזו יש על האכילה 'שֵׁם' אכילה, או משום שכדי להצטרף לזימון צריך להתחייב בברכה אחרונה ורק בכמות כזו מתחייבים בברכה אחרונה. והמזַמן יהיה אחד מאוכלי הפת; ויש שכתב שאין זה אלא לכתחילה. ואם רק ששה אכלו פת, והיֶתר אכלו מאכל אחר, אינם מצטרפים לזימון, כיון שצריך שיהיה רוב ניכר מאוכלי הפת. [שו"ע ב, משנ"ב ח, וביה"ל ד"ה כזית; ביאורים ומוספים דרשו, 19]
האם ניתן להצטרף ל'זימון' בשתיית קפה בלבד?
כאמור, שלושה שאכלו מאכל שאינו פת, מצטרפים ל'זימון' בַּשֵּׁם לשבעה שאכלו פת. והוא הדין אם לא אכלו, אלא שתו משקה כלשהו, למעֵט מים. ויש אומרים שאם שתו לצמאם ולא רק כדי להצטרף לזימון, מצטרפים אף בשתיית מים. ומשקה שעיקרו מים אך יש לו מעט חשיבות, כגון קפה, תה, לימונדה וכדומה - יש אומרים שאינם מצטרפים; ויש חולקים, ובפרט בנוגע לקפה ותה. ומי סודה, לכל הדעות דינם כמים. ודווקא כששתו השלושה משקה בכמות של 'רביעית', מהטעמים הנ"ל האמורים לענין 'כזית'; ובדיעבד יתכן שדי אף ברוב רביעית. [שו"ע ב, משנ"ב יב ו־יד, וביה"ל ד"ה שיש; ביאורים ומוספים דרשו, 15-17]
האם ניתן להצטרף ל'זימון' לאחר שהאוכלים האחרים סיימו לאכול?
שנים שאכלו יחד, ולאחר סיום אכילתם, בטרם שהסיח אחד מהם את דעתו מאכילה, בא אדם שלישי ואכל עמהם ליד השולחן בו אכלו הם - אם בשעה שאכל לא היו שניהם שבעים לחלוטין, באופן שמסוגלים עדיין לאכול ולוּ 'משהו' מאיזה מאכל, אף ממיני מתיקה וכדומה, הרי זה נחשב כאילו טרם סיימו את אכילתם, והם מצטרפים וחייבים ב'זימון'. ואדרבה, מצוה על השנים הראשונים לתת לשלישי לאכול כדי שיצטרף לזימון. וכן אם סיים אדם אחד את סעודתו, ובאו שנים ואכלו על שולחנו בשעה שהיה מסוגל עדיין לאכול מעט, הרי הם מצטרפים וחייבים בזימון. [שו"ע א, משנ"ב ב-ה, שעה"צ ב, וביה"ל ד"ה מצו וד"ה מצטרף]