יום שלישי י"ז בטבת תש"פ
האם ניתן להכשיר 'מיקסר' לפסח?
משטחי לישה וקערות בצק של חמץ העשויים מעץ – לדעת השולחן ערוך ניתן להכשירם לפסח בהגעלה, ולדעת הרמ"א אין להשתמש בהם בפסח אף לאחר הגעלה, משום שקשה מאוד לנקותם כראוי. ואם הם מורכבים ממספר חתיכות – אף אם קוּלפה שכבתם החיצונית, אין להשתמש בהם, אך אם הם עשויים מקשה אחת, ניתן להשתמש בהם לאחר קילוף והגעלה. ואם הם עשויים מתכת – ניתן להכשירם בהגעלה, אך לכתחילה יש להכשירם ב'ליבון קל'.
ולגבי מערבל בצק ('מיקסר') – יש אומרים שאין להכשירו בהגעלה, מחמת הקמח שחודר לתוכו, ולא ניתן להוציאו – כמצוי במערבל שחלקו העליון מתרומם ונפרד מחלקו התחתון – אך הוא עלול לצאת החוצה בפסח וליפול לתוך המאכלים שמכינים במערבל.
[שו"ע תנא, יז, משנ"ב צד ו־צז, וביה"ל ד"ה והמנהג, וד"ה בפסח; וראה שם ד"ה צריכים; ביאורים ומוספים דרשו, 79]
על אילו כלים אסור להניח מאכלים בפסח אפילו כשהם מכוסים?
בהמשך לאמוּר: כלי בצק ולישה של חמץ, גם באופן שאסור להשתמש בהם בפסח, ניתן לכסותם במפה, בסדין, וכדומה, ולהניח על גביהם מאכלים צוננים. ואם הגעילם – ניתן להניח על גביהם אף מאכלים חמים. (ויש אומרים שהיתר זה של הנחת מאכלים חמים, הוא רק בכלים העשויים מקשה אחת, ולא בכלים המורכבים ממספר חתיכות).
אולם, אף כשעשויים מקשה אחת, אסור ללוש על גביהם בצק למצות, משום שכוח ה'חימוץ' הבלוע בכלי הבצק והלישה, עלול לחדור דרך הכיסוי ולהחמיץ את הבצק.
ויש אומרים שאף ההיתר להניח מאכל צונן על גביהם, אינו אלא באקראי ולא בקביעות. ויש אומרים שלכתחילה אין להניח על גביהם מאכלים בפסח אף באקראי, למרות שהם מכוסים.
[משנ"ב תנא, צו, ושעה"צ קיד; ביאורים ומוספים דרשו, 82]
האם ניתן להכשיר כלי אחסון של קמח לפסח?
בזמנים עברו, היה משקה העשוי ממֵי סובין, שהם חמץ, שאוחסן בחביות. וכתבו הפוסקים, שאסור להשתמש בחבית בפסח אף לאחר הגעלה, מחשש שנותר חמץ באיזה מקום בכלי.
ואם רוקנו את החבית, ומילאוה מים, והניחוה כך למשך זמן מה, יש להניח שהמים הדיחו היטב את כל פינות החבית והסדקים שבהּ, ואזי ניתן להכשירהּ בהגעלה, לאחר שינקוה היטב. אולם, בחבית המורכבת ממספר חלקים, אין להקל אף לאחר מילוי במים, מחשש לחמץ שחדר בין חלקיה ואינו יוצא על ידי השרייה במים.
ובדומה לכך, כלי המשמש במשך השנה לאחסון קמח – אסור להשתמש בו בפסח אף לאחר הגעלה, אלא אם כן מילאוהו במים כנ"ל, וניקוהו היטב לפני ההגעלה. ובכלי זה, יתכן שניתן להקל אף בכלי המורכב ממספר חלקים.
[משנ"ב תנא, צד, ושעה"צ קיג]