יום ראשון ח' בטבת תש"פ
האם ניתן להגעיל כלי על מנת להופכו מחלבי לבשרי?
מעיקר הדין, מותר להגעיל כלי חלבי על מנת להופכו לבשרי, וכן להיפך; אך כבר מאות בשנים שנהגו ישראל איסור בדבר. והפוסקים כתבו שני טעמים למנהג זה: א. שמא יחזיק אדם ברשותו כלי אחד לבשר ולחלב, ויגעילו בין שימוש בשרי לשימוש חלבי, ועלול הוא לטעות ולשכוח מהו השימוש האחרון שנעשה בכלי, ולהשתמש בו באיסור ללא הגעלה.
ב. אין מגעילים כלי כשהוא 'בן יומו' מהבליעה שאותה רוצים להגעיל, ולכן היה ראוי שלא להגעיל כלים כלל, מחשש שיטעו ויגעילום בעודם בני יומם, אך החמירו בכך רק בהגעלה מבשר לחלב, ולהיפך, מפני שניתן להמשיך להשתמש בכלי ללא הגעלתו; ואילו בכלי שנבלע בו איסור, לא ניתן להשתמש ללא הגעלה, ולכן לא החמירו שלא להגעילו.
[משנ"ב תנא, יט, ושעה"צ כג; ביאורים ומוספים דרשו, 18-19]
האם מותר להגעיל כלי בשרי על מנת להופכו לפרווה?
כאמוּר, אסור להגעיל כלי חלבי על מנת להופכו לבשרי, ולהיפך. ובדיעבד, אם הגעילוהו, ניתן להופכו לבשרי או לחלבי. ואף לכתחילה, האיסור הוא רק כאשר ההגעלה נעשית למטרה זו, אולם, אם ההגעלה נעשתה למטרה אחרת, וכגון שהגעילו את הכלי מחמץ על מנת להשתמש בו בפסח, מותר בהזדמנות זו להופכו מחלבי לבשרי, ולהיפך. וכן מותר אף לכתחילה להבליע איסור בכלי על מנת שיהיה צורך להגעילו, ואז יהיה מותר להופכו מחלבי לבשרי ולהיפך.
ויש אומרים שמותר גם להגעיל כלי חלבי או בשרי על מנת להופכו לפרווה, ואם בהמשך הזמן מעונינים להשתמש בו לבשרי או לחלבי, בשונה ממה שהיה בתחילה – מותר לעשות כן; אך יש אומרים שאסור להגעילו אף כדי להופכו לפרווה.
[ביאורים ומוספים דרשו, 18-20]
האם צריך להסיר אבנית או כתמי חלודה מכלי לפני הגעלתו?
בפסוקי התורה העוסקים בענין הגעלת כלים מבליעת איסור, ישנה רשימה של המתכות הטעונות הגעלה. רשימה זו פותחת במילים: "אַךְ אֶת הַזָּהָב", ודרשו חכמינו ז"ל: "שצריך להעביר חלודה שלו קודם שיגעילנו, וזהו לשון אך, שלא תהא שם חלודה, אך המתכת תהיה כמות שהיא".
וכתבו הפוסקים שהדברים אמורים רק בחלודה שיש בה ממשות, דהיינו כזו שכאשר מגרדים אותה נוצרים פירורי חלודה, אך לא בכתמי חלודה שאין בהם ממשות.
ואבנית המצטברת במֵחמים וכדומה – לדעת פוסקים רבים אין צורך להסירה. ויש שמצדדים שהגעלה אינה מועילה לאבנית, ולכן אם הכלי בלע איסור גם בחלק המכוסה באבנית, יתכן שהאבנית מונעת מההגעלה להוציא את האיסור הבלוע בחלק זה, ויש להסירהּ לפני ההגעלה.
[שו"ע תנא, ג, ומשנ"ב כב; ביאורים ומוספים דרשו, 22]