יום שלישי ב' בשבט תש"פ
האם ניתן להגעיל כלים במים שלא חוממו באש?
כלל הוא בהגעלה: 'כבולעו כך פולטו' – אין בליעת איסור נפלטת מכלי בדרגת חום פחותה מזו שעל ידה בלע את האיסור, ולפיכך, לא ניתן להגעיל כלים שבלעו איסור ב'חמי האוּר', דהיינו חום שמקורו באש, ב'חמי טבריה', דהיינו, מי מעינות רותחים שבטבריה, וכיוצא בהם, שמקור חוּמם הוא השמש ולא האש. ומים שהורתחו ב'דוד שמש' – דינם כחמי טבריה.
ומים המורתחים במיחם חשמלי – הסתפקו האחרונים בדינם, ויש אומרים שאם הרתיחום באמצעות גוף חימום חשמלי שמתאדם, הריהו נחשב כאש, ודין המים כחמי האור. ומים המורתחים במיקרוגל – נחלקו הפוסקים אם דינם כחמי האור או כחמי טבריה; ואם הבליעה שבכלי היתה רק באמצעות מיקרוגל, ניתן לכל הדעות להכשירו במים המורתחים במיקרוגל.
[שו"ע תנב, ה; ביאורים ומוספים דרשו, 23]
האם ניתן להגעיל כלים בנוזל שאינו מים?
יש מהראשונים שסוברים שניתן להגעיל כלים במים בלבד, משום שהם הנוזל היחיד שבכוחו להוציא מהכלי את כל ה'בלוע' בו. אולם, לדעת רוב הראשונים, אף נוזלים אחרים, כגון יין ושמן, יש בכוחם להוציא את הבלוע בכלי, וניתן להגעיל בהם כאשר הם רותחים.
ואם הגעילו כלי בנוזלים אחרים, לכתחילה יש לשוב ולהגעילו, אך בדיעבד, אם בישלו בו, או בפסח, שבו לא ניתן להגעיל כלי מחמץ, ניתן להקל. וכשאין אפשרות להגעיל במים, ניתן לכתחילה להגעיל בנוזלים אחרים. וכן במקרה שיש ספק אם הכלי בכלל בלע איסור, ניתן לכתחילה להגעילו בנוזלים אחרים.
ומהילת חומר נוזלי 'פוגם' במי ההגעלה, כגון אקונומיקה, וכן מהילת סבון במי ההגעלה – יש אומרים שמותרת לכתחילה, מפני שאינה גורמת לסמיכות המים, ונותר עליהם 'שֵׁם' מים.
[שו"ע תנב, ה, ומשנ"ב כה-כו; ביאורים ומוספים דרשו, 25-27]
האם ניתן להגעיל או לטבול כלים רבים בבת אחת בתוך רשת?
בהגעלת כלים, אין להכניס אל המים כלים רבים בבת אחת באמצעות רשת כאשר הם נוגעים זה בזה, משום שאנו חוששים שבנקודת המגע בין הכלים לא ירתחו המים כנדרש. ולכן, המכניס כלים רבים יחד בתוך רשת, צריך לנער את הרשת בתוך המים, כדי להפריד את הכלים זה מזה.
ולעומת זאת, בטבילת כלים – יש אומרים שאין חוששים למגע הכלים זה בזה, וניתן לטבול כלים רבים בבת אחת בתוך רשת אף כשהם נוגעים זה בזה; אולם, יש שהגבילו היתר זה רק למקרה של כלי ריק המונח בתוך כלי, או כלים המונחים זה לצד זה; אך במקרה של כלי מלא וכבד המונח בתוך כלי אחר, או כלים רבים המונחים זה על גבי זה – יש לחשוש שמא לא יגעו מי המקוה בנקודת המגע בין הכלים.
[שו"ע תנב, ג, ומשנ"ב כא-כב; ביאורים ומוספים דרשו, 21]