יום שני כ"ז בחשוון תשע"ט
האם ניתן לבצע ברית מילה בידי שני מוהלים?
במצוַת המילה ישנם שני חלקים: 'מילה' – חיתוך העור החיצוני, שהוא עור העורלה, באמצעות סכין המילה; ו'פריעה' – חיתוך קרום העור הדק שתחת עור העורלה באמצעות הציפורניים.
בעבר היו מקומות רבים שנהגו לערוך את ברית המילה על ידי שני מוהלים, כאשר האחד מבצע את המילה, והאחר את הפריעה; אך כיום המנהג המקובל הוא שמוהל אחד מבצע את שני החלקים.
ולדעת השולחן ערוך, בשבת אסור לבצע את הברית על ידי שני מוהלים; ואף לדעת הרמ"א ראוי להחמיר בכך, אך לדעת רבים מפוסקי אשכנז ניתן להקל בדבר.
[משנ"ב שלא, לו; ביאורים ומוספים דרשו, 34]
למי אסור לשמש כמוהל בשבת?
* אדם שמעולם לא שימש כמוהל – אינו רשאי לשמש כמוהל בשבת, מחשש שלא יבצע את החיתוך כנדרש, ולא יקיים את המצוה, ונמצא שחילל את השבת. וזאת, אף אם מוהל מומחה מפקח על עריכת הברית. וכן אדם שמעולם לא פרע את עור העורלה, אסור לו לבצע פריעה בשבת, מהטעם הנ"ל.
ונחלקו הפוסקים אם כך הדין גם ביום טוב; ובמקרה שאין מוהל אחר, ואדם זה שמעונין לשמש כמוהל בטוח בעצמו כי הוא יודע לבצע את הברית כראוי – ניתן להקל; ויש אומרים שבמקרה כזה ניתן להקל אף בשבת. וביום טוב שני, ניתן להקל בכל מקרה.
[שו"ע שלא, י, ומשנ"ב לו-לז; ביאורים ומוספים דרשו, 32 ו־36]
האם מותר לעסוק בשבת ברפואת בעלי חיים?
חכמינו ז"ל גזרו שלא יעשה אדם בשבת פעולה לצורך רפואה, מחשש שמא יכשל בעת הכנת הרפואה בשחיקת צמחי מרפא, ויעבור על איסור מלאכת 'טוחן'.
אולם, לצורך רפואת בעלי חיים, מותר לעשות כל פעולה שאינה כרוכה באיסור מלאכה; וכגון הנחת משחה על גבי פצע בעור, ללא מריחה.
וטעם הדבר – שאין אדם 'בהוּל' כל כך לרפא את בעלי החיים כפי שהוא בהוּל לרפא את עצמו, או את זולתו, ולכן לא חששו שיכשל בעשיית מלאכה לשם כך.
ופעמים שיש להתיר אף אמירה לגוי לעשות מלאכה לצורך רפואת בעלי חיים, משום 'צער בעלי חיים'.
[שו"ע שלב, ג, משנ"ב ה, ו ו־ט, וביה"ל ד"ה ואם; ביאורים ומוספים דרשו, 2; וראה שם, 3]