יום רביעי כ"ג בטבת תשע"ח
השפעת סעודות שבת על סעודות החול
נאמר בגמרא: "כמה סעודות חייב אדם לאכול בשבת? שלוש... וכל המקיים שלוש סעודות בשבת, ניצול משלש פורעניות, מחבלו של משיח, ומדינה של גיהנום, וממלחמת גוג ומגוג". ויש מהראשונים שכתבו שהטעם לתקנת שלוש סעודות הוא, שלצורך אכילת שלושתן במשך השבת, צריך אדם להמנע מאכילה מרובה, ולא יאכל בסעודת הלילה והיום אלא כמוּת כזו שיוכל לאכול לאחריה את הסעודה הבאה בהגיע זמנה, ונמצא שכל סעודותיו לשם מצוה ורק לשובע נפשו, ולא אכילה גסה, וישאר לבו פנוי לעסוק בדברי תורה, וגם כובש יצרו את בהמנעו מאכילה יתֵרה. ומתוך כך יתרגל לעשות כן גם בימות החול. [משנ"ב רצא, א; ביאורים ומוספים דרשו, 2]
האם ניתן לאכול סעודה שלישית לפני מנחה?
זמן סעודה שלישית – מזמן מנחה גדולה ואילך, ולפני כן אין יוצאים ידי חובת הסעודה. ולדעת השולחן ערוך, מזמן מנחה גדולה ואילך אסור לאכול סעודה עד שיתפלל, ולכן חובה להתפלל מנחה לפני סעודה שלישית. ולדעת הרמ"א, לכתחילה אכן ראוי להתפלל מנחה לפני הסעודה; אולם, מי שהדבר קשה עליו, רשאי לאכול לפני מנחה כל עוד לא הגיע זמן מנחה קטנה, כיון שסעודת שבת רגילה נחשבת ל'סעודה קטנה', אשר להלכה – לדעתו – מותר להתחיל אותה עד לזמן זה. וגם על פי הקבלה, זמן כל סעודה הוא לאחר התפילה השייכת לה, וזמן סעודה שלישית הוא לאחר תפילת מנחה. [שו"ע רצא, ב, משנ"ב י-יא, ושעה"צ ד-ה; ביאורים ומוספים דרשו, 11]
האם מותר לשתות מים מבקבוק בשבת לאחר השקיעה?
חכמינו ז"ל אמרו במדרש שהשותה מים ב'בין השמשות' של שבת, כאילו גוזל את המתים, אשר שותים מים בשעה זו. ועל פי זה, יש מהראשונים שאסרו שתיית מים בבין השמשות של יציאת השבת; ויש שאסרו אף לאכול אז סעודה שלישית, מחשש שישתו מים, אך המנהג – כאמור לעיל – אינו כן. ויש אומרים שהאיסור הוא רק במים שבנהרות, אבל מים שאובים שבבית, כגון מים שבבקבוקים, מותרים בשתייה. ויש אומרים שאיסור זה הוא רק לאָבֵל בתוך שנים עשר חודש לפטירת האב והאם. ויש אומרים שהאיסור הוא בבין השמשות של ערב שבת, ולא של מוצאי שבת. ומשקאות אחרים מותרים בשתייה. [שו"ע רצא, ב, ומשנ"ב ח, ט, יב ו־יג; ביאורים ומוספים דרשו, 10]