האם מספר אנשים יכולים ליטול ידיים ביחד באותם המים?

כ"ח אלול- סימן קס"ב אמצע סעיף ד' 'אם נגע'- סעיף ו'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מספר אנשים יכולים ליטול ידיים ביחד באותם המים?
נטל ידיו ונגע בו אדם שאין ידיו נטולות האם צריך ליטול שוב?
נטל ידו אחת ונגע בה בשנייה האם צריך ליטול שנית?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קס"ב סעיף ד' [בחלקו השני]

– הגבהה ושפשוף הידיים בנטילה –

נטל ידו אחת ונגע בה בשנייה | נטל ידיו ונגע בו אדם שאין ידיו נטולות | האם יכול ליטול שני ידיו כאחת? | ארבעה או חמשה אנשים שהניחו ידיהם זו תחת זו ונטלו האם עלתה להם נטילה? | נטל ידו האחת ואח"כ השנייה ושפשפם האם תועיל לו הנטילה השנייה?

מובא במ"ב, [סקי"ט] שהנט"י צריכה להתבצע בשני שפיכות, השפיכה הראשונה ששופכים על הידיים, אמנם המים מטהרים את הידיים אבל המים נטמאים מהידיים, שהידיים מטמאים את המים של השפיכה הראשונה, לכן צריך שפיכה שנייה שתטהר את המים הראשונים הטמאים, והידיים טהורות, אבל יש כלל, שהמים השניים מטהרים רק את המים שנטמאו מחמת היד עצמה, דהיינו את המים הראשונים של הנט"י, אבל אדם שנטל יד אחת ונגע ביד השנייה שעדיין לא נטולה, הדין הוא, שהיד שלא נטולה טימאה את היד הראשונה, ועכשיו לא יועיל שישפוך עוד מים על היד הראשונה, כי היד הראשונה מטהרת רק את המים שנטמאו מחמת היד עצמה, אבל כאן המים נטמאו מחמת היד השנייה, ואין עצה בזה אלא לנגב את היד ולחזור ליטול שוב את ידיו.

אדם שנטל ידיים, ואדם אחר שאין ידיו נטולות נגע באדם שנטל בעוד ידיו רטובות, טימא אותו, שהרי אותו שנגע בו לא היו ידיו נטולות, ולא יועיל שחבירו יטול שוב את ידיו, שהרי מים שניים מועילים לטהר מה שנטמא מחמת היד עצמה.

סעיף ה'
מה שנאמר שאסור שיגע ביד שאינה נטולה ביד הנטולה כל עוד שהיא רטובה, זה דווקא בנטל ידו האחת ואח"כ שפשפה בחברתה, אבל אדם יכול ליטול שתי ידיו כאחת, ואפילו ארבעה או חמשה אנשים יכולים להניח את ידיהם זה תחת זה, וליטול נטילה אחת לכולם, כיון שכולם נטהרים בבת אחת.

סעיף ו'
אדם שנטל נטילה ראשונה על יד אחת, ואח"כ נטל נטילה ראשונה על היד השנייה, ואח"כ שפשף ידיו זו בזו, לא תועיל לו נטילה שנייה, שהרי המים הראשונים שבשתי הידיים הם מים טמאים, וכשמשפשף ידיו זו בזו כל יד נטמאת מהשנייה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן