היום נלמד: ברכה על מאכל הנאכל בסעודת פת
יום שני י"ב בכסלו תשע"ז
הסרת את המפה בסיום הסעודה ואז החלטת לאכול עוד משהו - האם תברך עליו בנפרד?
בזמנים עברו, נהגו לסלק את השולחן ולאחר מכן לאכול פירות ולשתות יין, בטרם יברכו ברכת המזון; ואכילה ושתייה כאלו טעונות ברכה ראשונה ואחרונה, ואינן נפטרות בברכת 'המוציא' וברכת המזון; אך אם אוכל עוגה וכיוצא בה, יש אומרים שנפטר בברכת המזון. ובזמננו אין סילוק השולחן מצוי; והסרת מפה - יש שכתב שאין להחשיבה בודאי כסילוק שולחן. ונחלקו הפוסקים אם דין זה אמוּר גם במקרה שלא סילקו את השולחן, אלא רק סיימו לחלוטין את הסעודה; והרוצה לצאת מידי ספק, יותיר פת על השולחן עד לברכת המזון. [סעיף ב ובה"ל ד"ה שאין אנו; ביאורים ומוספים דרשו, 19; וראה ס"ק יג]
האם צריך לברך על מה שאוכלים בחתונה לאחר שפינו חלק מהשולחנות לצורך הריקודים?
כאמור, סילוק השולחן מחייב ברכה ראשונה ואחרונה על כל הנאכל לאחר מכן. והנהוג בחתונות שבזמננו שמסלקים את האוכל ואת הכלים ואף חלק מהשולחנות ועוסקים בשמחת חתן וכלה - יש אומרים שנחשב כסילוק השולחן; ויש חולקים, משום שאין עושים כן אלא כדי לפנות מקום לריקודים, ועדיין דעתם על הסעודה - ובפרט כשעדיין לא הגישו מנה אחרונה - ומה גם שאת 'שולחן הכבוד' שבסעודה אין מפנים אלא בסיום החתונה. אולם, אם כבר החלו בהכנות לברכת המזון - יש אומרים שצריך לברך על כל מאכל, ויש אומרים שרק על מאכל שאילו נאכל בסעודה היה חייב בברכה ראשונה. [בה"ל ד"ה שאין אנו; ביאורים ומוספים דרשו, 19]
האם מנת הקינוח נפטרת מברכה כשאוכלים אותה ביחד עם חלה?
מאכל שאינו נחשב כחלק מהסעודה, והוגש במקרה לשֵׁם אכילה יחד עם הפת, ואכל מהפת ביחד עם המאכל בתחילת אכילתו ובסופה - מעיקר הדין אינו צריך לברך עליו, ואף על חלק המאכל שאוכל ללא פת, כיון שמאכל זה נחשב כחלק מהסעודה. ויש חולקים; ולכן ראוי לברך תחילה על המאכל בפני עצמו, ורק אחר כך לאכול עמו פת, אם ירצה בכך. אולם, אם אכל עם המאכל רק מעט פת כדי לפוטרו מברכה, או שהמאכל הוגש לשֵׁם קינוח, לכל הדעות אין האכילה יחד עם הפת מועילה לפטור מברכה את מה שיאכל ללא פת. [סעיף א וס"ק ח-י; ביאורים ומוספים דרשו, 15]