האם מי שמאכיל את חברו צריך ליטול את ידיו?

ד' תשרי- קס"ג
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מספר אנשים יכולים ליטול ידיים ביחד באותם המים?
נטל ידיו ונגע בו אדם שאין ידיו נטולות האם צריך ליטול שוב?
נטל ידו אחת ונגע בה בשנייה האם צריך ליטול שנית?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קס"ג סעיף א'

– דין מי שאין לו מים, והמאכיל לאחרים –

ההולך בדרך עד איזה שיעור יחזר אחר מים לנט"י? | כיצד ינהג כשאין לו מים? | האם מועיל שיאכל ע"י כף באופן שלא יגע באוכל? | מאכיל את חבירו על מי מוטלת הנטילה? | האם מותר להאכיל למי שלא יטול ידיו?

אדם חייב לטרוח עבור מים לנט"י, לפניו ארבעה מילין, לאחוריו שיעור מיל, המ"ב מבאר, שמדובר באדם שהולך בדרך ורוצה לאכול דבר שמחייב נט"י כגון פת או דבר שטיבולו במשקה, ואין לו מים, ומשער שימצא מים בשיעור של ארבעה מילין, חייב להמתין עד שיגיע לשם ויטול את ידיו, וכן לאחוריו עד מרחק של מיל, כי לחזור יותר קשה מאשר ללכת קדימה, אבל כשהוא בביתו, נידון כלאחוריו.
אדם שאין לו מים, או שיש לו מים במרחק של יותר מד' מילין לפניו ומיל מלאחוריו, יכרוך ידיו מפה באופן שידיו לא נוגעים באוכל, וא"צ דווקא מפה, אלא ה"ה ניילון, מפיון, טישו, הרמ"א מחדש, שגם ע"י כף מועיל, האחרונים חולקים על זה וסוברים, שלא מועיל ע"י כף, כי בכריכת ידיים הוא מכסה את היד, אבל בכף הוא לא מכסה את כל היד וחוששים שיגע במאכל, המ"ב מביא, שלדעת השו"ע צריך לכסות את שתי ידיו, כי חוששים שאם יכסה יד אחת, יגע באוכל בידו השנייה, וכריכת מפה מועילה רק בדיעבד כשאין לו מים, אבל אם יש לו מים במרחק ד' מילין לא יועיל מפה, כי חוששים שמא יגע.

סעיף ב'
אדם שמאכיל את חבירו, לכאורה היה צריך להיות שעל המאכיל תהיה מוטלת נט"י, אבל מבואר שכיון שהוא עצמו לא אוכל, לא יטול, כי חז"ל תיקנו נט"י לאוכל עצמו, ולחילופין, אדם שאוכל ומישהו אחר מאכיל אותו, האוכל צריך ליטול ידיו אע"פ שלא נוגע באוכל, וכן אדם שאוכל ע"י מזלג צריך ליטול ידיים.
אסור להאכיל למי שלא נטל ידיו, משום לפני עיוור, ומי שמסופקים עליו אם יטול ידיו, מבואר במ"ב שמותר לתת לו אוכל.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן