האם מי שאכל ירק מצטרף לזימון עם שניים שאכלו לחם?

א' שבט- קצ"ז ג' - ד'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן קצ"ז סעיף ג'

- דין צירוף לזימון שלשה או עשרה -

שניים אוכלים פת ואחד אוכל ירק, שייך שיצטרף לזימון? | אותו שלא אכל פת עם חבריו האם יוצא יד"ח בבהמ"ז על אכילתו? | שיעור המחייב בהמ"ז מדאורייתא ומדרבנן | יודע לברך רק מי שלא אכל כדי שביעה, האם יברך להוציא חבריו?

למדנו בשיעור הקודם לגבי זימון בעשרה, שלא צריך שכל העשרה יאכלו פת, אלא מספיק ששבעה מתוכם אוכלים פת, אע"פ ששלשה לא אכלו כלל אלא שתו משקה, מצטרפים לזימון בעשרה.

יש מחלוקת, האם זה הולך גם על זימון של שלשה, או רק על זימון של עשרה, כלומר, באופן ששלשה יושבים בסעודה, שניים אוכלים פת ואחד אוכל ירק, האם נאמר שזימון של שלשה חמור יותר, והטעם, מבאר המ"ב, משום שזימון של עשרה גם כאשר שבעה אוכלים פת ושלשה לא, אבל ודאי שיש כאן זימון כי יש שלשה שאכלו פת, והנושא הוא האם אפשר להזכיר "אלקינו", וביחס לזה מועיל שבעה שאכלו פת, משא"כ כשמדובר רק בשלשה, לא מתחיל בכלל זימון, והכרעת השו"ע בזה, שכיון שזה שנוי במחלוקת, לכתחילה ראוי שהשלישי יאכל פת ולא דברים אחרים, והשלישי שהגיע אם אין פת לתת לו, שלא יתנו לו דברים אחרים כדי לא להכנס לספק האם חייבים בזה בזימון, אבל אם קרה שנתנו לו דברים אחרים, בדיעבד יברכו.

אותם הנותרים שלא אוכלים פת בין בשלשה ובין בעשרה, השלישי שלא אכל פת אינו יוצא בבהמ"ז מפי הנותרים, אלא מברך ברכה אחרונה על מה שאכל, וגם לשיטות שבהמ"ז פוטרת דייסא או תמרים וכן אדם ששתה יין, אבל זה לא לכתחילה.


סעיף ד'
קבוצת אנשים שאכלו, כדי שבהמ"ז תהיה מדאורייתא צריך שיאכל כדי שביעה, ואם לא שבע, חיובו רק מדרבנן, ונפק"מ, באופן שקבוצת אנשים אכלו ביחד, חלקם אכלו מהפת כדי שביעה וחלקם אכלו מהפת שלא כדי שביעה, אם אחד רוצה לברך ולהוציא את כולם, צריך לבחור במי שאכל כדי שביעה, כדי שיוכל להוציא את חבריו, ובמקרה שיודע לברך בהמ"ז רק מי שלא אכל כדי שביעה, הוא יברך, ומבאר המ"ב, כיון שמדין ערבות אדם יכול להוציא את חבירו בבהמ"ז אע"פ שהוא לא אכל בכלל.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים