האם מחבת טיגון צריכה ליבון ?

י"א טבת תש"פ - סימן תנ"א - סעיף י'- סעיף י"א
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה הדין בסלים שמולחים בהם בשר במשך השנה וכעת רוצה להשתמש בסלים בפסח?מגש שמושחים בו שומן כדי שהמאפה לא ישרף האם צריך הגעלה או ליבון? ובאיזה אופן מגעילים מחבת ארוכה שאין אפשרות להכניס את כולה למים? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תנ"א סעיפים י' – י"א במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

סלים שבמשך השנה מולחים בהם בשר, צריך להגעיל אותם כדי שיהיה מותר להשתמש בהם בפסח, וטעם הדין הוא, כיוון שהמלח שבו הוא מולח את הבשר, הוא לא בדוק מחמץ, וחוששים שמא היה במלח מעט חמץ, והכלי קיבל את טעם מעט החמץ, וחוזר ונותן טעם בפסח, ויש מי שחולק ואומר שהסלים לא צריכים הגעלה, כיוון שכל עוד שאנחנו לא יודעים בוודאות שהסלים בלעו חמץ, לא מחזיקים לומר שמא הם בלעו חמץ, ונראים דברי המקילים, וטוב להגעילם או לקנות חדשים, ואומר המ"ב, שבדיעבד גם אם הוא לא הגעיל את הסלים האלו, והוא מלח עליהם בשר, הבשר מותר באכילה בפסח, וגם אם אנחנו יודעים בוודאות שהמלח שמלחו בו את הבשר ע"ג הסלים, היה מלח עם חמץ, ואנחנו יודעים שהכלי בלע את טעם החמץ שבמלח, הבשר שנמלח עליו אח"כ מותר באכילה בפסח, כיוון שהמלח אינו מפליט את בליעות החמץ שהסלים בלעו.

עוד אומר המ"ב, לכתחילה צריך להגעיל את הסלים, או לקנות חדשים אם א"א בהגעלה, ואופן ההגעלה של הסלים הוא ע"י עירוי מים חמים בלבד, ואע"פ שמבואר לקמן בסעיף י"ח שלא מועיל לסלים הגעלה, זה דווקא בסלים שמשתמשים בהם חמץ כל השנה, ומצוי שנדבק בנסרים פירורי חמץ, משא"כ בסלים שמלחו בהם בשר, שזה רק חמץ שבמלח שהמלח אינו בדוק.

מחבת שמטגנים בו, מותרת בהגעלה, והחידוש בזה הוא, שאינו צריך ליבון, ולא חוששים שמא השמן שטיגנו במחבת התייבש, ואז המאכל נצלה במחבת והמחבת יצטרך ליבון, קמ"ל שלא, וגם אם השמן התייבש נשאר מעט לחלוחית, והמאכל שטיגנו אותו באותו מחבת, אינו נחשב נצלה, אלא נתבשל.

אומר המ"ב, שומן גמור נחשב כמשקה, ולא נחשב כדבר יבש שצריך ליבון, וי"א שאינו נחשב משקה אלא הוא כגוף הבשר, ונחשב תשמישו ע"י האור, אבל מלשון הפוסקים לא משמע כך, אלא דינו כמשקה, ומספיק הגעלה לקדירה ללא ליבון.

מעט השומן שמושחים כדי שהמאפה לא ישרף, מוגדר כאפייה וכצלייה, וצריך ליבון ולא מספיק לזה הגעלה.

מחבת ארוכה שאי אפשר להגעיל את כולה במים בבת אחת, יגעיל אותו באופן שיכניס חצי ואח"כ החצי השני, ואם אין אפשרות להכניס את אמצע הכלי לתוך המים, יניח גחלים על אמצע הכלי, ולא צריך שיהיו ניצוצות ניתזים, אלא מספיק ליבון קל באופן שקש נשרף עליו, ויש מחמירים ללבן את המחבת בליבון קל, כיוון שחוששים שמא השומן התייבש, והעיסה נאפת ממש על המחבת, ונחשב כצלייה, אבל כיוון שזה רק בתורת חומרא ולא מעיקר הדין, מספיק ליבון קל, אבל מספיק לו הגעלה אם אין לו גומות.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

 

 

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן