האם מותר מדאורייתא לשני אנשים לעשות יחד מלאכה בשבת?

הדף היומי בהלכה י"ג בתמוז - סימן שט"ז סעיף ה' - סעיף ו'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



האם מותר לנעול את דלת הבית בפני בעל חי?

מה הדין כאשר שני בני אדם יחד סגרו את הדלת בפני בעל חי? אדם שהתיישב על הפתח ובכך מנע מהבעל חי לצאת מהבית האם מותר לאדם אחר לשבת לצידו? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שט"ז סעיף ה' – סעיף ו' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

כתוב בתורה 'ואם נפש אחת תחטא בשגגה מעם הארץ בעשותה', ומהתיבה 'בעשותה' דורשים חז"ל, בעשותה את כולה ולא בעשותה את מקצתה, מכאן לומדים ששניים שעשאוה, דהיינו, כל אחד עשה מקצת מהמלאכה, אין בזה חיוב מדאורייתא, וכל זה כאשר כל אחד לבדו יכול לעשות את המלאכה, אבל אם המלאכה לא יכולה להיעשות אלא ע"י שניהם, אין את ההיתר של שנים שעשאוה, ולענייננו בהלכות צידה, צבי שנכנס לתוך הבית אפילו שנכנס מעצמו, מי שנעל את הדלת, חייב, ואפילו שלא נעל במנעול אלא סגר את הדלת, זה מעשה צידה, וזה הכל כאשר אדם אחד נעל, אבל נעלו שניים, פטורים, כי שניים שעשאוה, פטורים, ודן המ"ב באחד יכול והשני לא יכול, ומביא המ"ב, שזה שיכול, חייב, כיוון שנחשב כאילו הוא עשה את כל המעשה, אבל השני הוא מסייע, ומסייע אין בו ממש, ופטור אבל אסור.

אומר הרמ"א, שכל האיסור של צידה הוא רק לסגור את הדלת, אבל לנעול את הדלת במנעול לשמירה שלא ייגנב הבעל חי, אין בזה איסור צידה, שהרי הצבי כבר ניצוד בסגירת הדלת.

נכנס צבי לתוך הבית, ואדם מתיישב על הפתח כדי שהצבי לא יוכל לברוח, עבר על עבירה של צידה, והשני שבא, מותר לו לשבת על הפתח, והחידוש בזה הוא, שאפילו אם הראשון הלך, השני פטור ומותר, כיוון שהשני לא עשה שום מעשה צידה, ואם הראשון הלך באופן שהשני היה צריך לקום, אסור לשני לחזור ולשבת על הפתח, שהרי בזה שחוזר, הוא צד מחדש, אלא מדובר באחד משני האופנים, או שהשני ישב בחלל החדר פנימה והראשון קם והלך, או שהשני ישב בצד החיצוני והראשון קם ונכנס לתוך הבית.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים