האם מותר לתת לאדם אוכל כשיש ספק אם הוא יברך?

ד' חשון- קס"ט א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע חייבים לתת למלצר לאכול מהאוכל שהוא מגיש בסעודה?
והאם עוזר להתנות עם המלצר מראש שלא יקבל?
האם מותר לתת לאדם אוכל כשיש ספק אם הוא יברך?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קס"ט סעיף א'

– דין שמש הסעודה –

נתינה מן המאכל למלצר | התנה עימו שלא יתן לו האם מהני? | שמש המחזיק כוס בידו ותאב למאכל | לתת לו רק כשידוע שנטל ידיו | נתינת מאכל לאדם שספק אם יברך | נתינה בתורת צדקה 

כאשר אדם יושב בסעודה, ויש מלצר שמשמש אותו, מגיש מאכלים, ומוריד מהשולחן, ויש מאכל שיש לו ריח טוב, הדין הוא, שצריך מיד לתת ממנו לשמש, ובכל מקרה צריך אדם בסוף הסעודה לשייר מן המאכלים לשמש, ונתחדש כאן, שמאכל שיש לו ריח טוב, שלא ימתין לסוף הסעודה, אלא יתן לו מיד, כי כאשר אדם מריח ריח של מאכל שהוא תאב לאותו מאכל, אם לא נותנים לו לאכול מאותו מאכל, הוא מגיע לכלל סכנה, ומידת חסידות לתת לו מכל מין ומין, ולא צריך לתת לו הרבה, אלא גם במעט מתיישבת דעתו, וזה כ"כ חמור, עד כדי כך שכתוב, שגם בעה"ב ששכר מלצר או טבח לשנה שלימה, והתנה איתו שלא יתן לו מן האוכל, התנאי לא מועיל ובכ"א צריך לתת לו.

אדם שמריח ריח טוב של מאכל שהוא מתאווה לו, שלא יבלע את הרוק שיוצא לו בפה מחמת התאווה לאותו מאכל, אלא ירוק אותו.
בשעה שנותנים לו את המאכל, יזהרו לא לתת לו את זה כאשר הוא מחזיק כוס ביד, כיון שחוששים שמא מחמת להיטותו לקבל המאכל, הכוס תישמט מידו, ויש מי שאומר, שהאורח שנותן לשמש מהאוכל, לא יחזיק כוס, שמא יסתכל עליו בעה"ב, והאורח ייבהל, ותישמט הכוס מידו ותהיה בסעודה אוירה לא טובה.

אסור לתת לשמש פרוסת פת אא"כ ידוע שנטל את ידיו, כי חוששים שמא לא יטול את ידיו מחמת שעסוק להכין או להגיש את המאכלים, משא"כ בסתם אדם שאין חוששים שלא נטל ידיו ומותר לתת לו.

סעיף ב'
אסור לתת דבר מאכל לאדם אלא רק למי שיודע בו שיברך, ומי שמסופק בו, לא יתן לו, ולסתם אדם אסור לתת, הרמ"א מוסיף, שזה הכל כשלא נותן לו את זה בתורת צדקה, אבל בתורת צדקה מותר, ואם בטוח שלא יברך, אסור גם בתורת צדקה, והמ"ב מביא, שהמקור לזה הוא מההלכה הקודמת, שכשם שאסור לתת פת לשמש כל עוד ואתה לא בטוח שהוא נוטל את ידיו, כך אסור לתת מאכל לאדם שאתה לא בטוח בו שיברך, אבל אומר המ"ב, שזה לא דומה, כי בשמש יש סברא מיוחדת, שכיון שהוא טרוד בענייני הסעודה, אולי לא יטול את ידיו, אבל סתם אדם, למה להגיד שהוא לא יברך? אז גם אם אתה לא יודע בו שהוא מברך, אתה יכול לתת לו, אא"כ אתה יודע שהוא לא מברך שאז אל תתן לו.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן