היום נעסוק בנושא: קול אשה
יום ראשון כ"ט בטבת תשע"ו
האם מותר לאיש לשמוע קול דיבור של אשה?
אסור לאיש לשמוע קול זמר של אשת איש ושאר נשים האסורות לו, כגון אחות אשה; וכן אסור לשמוע קול זמר של גויה. ומותר לשמוע קול זמר של אמו, אחותו, אשתו ובתו; וכן מותר לשמוע קול זמר של ילדה שגילהּ פחות מ־11; ויש שכתבו שגם באחותו ובבתו יש להחמיר מעבר לגיל זה. ודיבור בנעימה מיוחדת נחשב כקול זמר, אולם קול דיבור רגיל, אף אם הוא נעים לאוזן, אין איסור לשומעו. וכל ההיתרים האמורים, אינם אמורים במקרה ששמיעת הקול תגרום למחשבה פסולה. [ס"ק יז; ביאורים ומוספים דרשו, 34, 38, 39, 40, 42 ו־43]
האם מותר לשמוע קול זמר של אשה מהקלטה?
איסור שמיעת קול זמר של אשה, הוא אף באופן שכמה נשים מזמרות יחד, או באופן שהאשה מזמרת יחד עם בעלה ואחיה. וקול זמר הנשמע בהקלטה (או באמצעות מקלט רדיו) - כתבו הפוסקים שיש להחמיר ולהחשיבו כקול ממש. ונחלקו הפוסקים אם מותר לשמוע קול זמר של אשה כשאינו יודע מי היא, וכמצוי במקומות ציבוריים ששומעים קול זמר דרך מקלט הרדיו, או שעובר בסמוך לבית ושומעו דרך החלון; ואם יודע ששמיעת הקול תגרום למחשבה פסולה - אסור לכל הדעות. [ביאורים ומוספים דרשו, 35]
האם מותר לבנים לשיר זמירות שבת יחד עם הבנות?
בעת אמירת דברי קדושה: ברכות, קריאת שמע, תפילה או דברי תורה, יש להשמר במיוחד ממחשבות בלתי ראויות, ועל כן אסור לאיש לשמוע בעת זו קול זמר של נשים, כלומר, אף של כאלה שמותר לו בדרך כלל לשומען (ראה לעיל). ויש שכתבו שמשום כך אסור לשיר זמירות שבת שיש בהן דברי קדושה יחד עם בתו ואחותו, אך יש שכתב שהמנהג להקל בכך. ובמקרה שאינו יכול להמנע משמיעת הקול - מותר לומר דברי קדושה, ויתאמץ להסיח את דעתו ממה ששומע, ולהתרכז במה שאומר. [סעיף ג וס"ק יז; ביאורים ומוספים דרשו, 38]