דף פז. מבואר בגמרא שמותר לפועל לתת שני מחירים: מחיר זול אם ישלם מראש ומחיר יקר יותר אם ישלם בסוף, ואין בזה איסור ריבית, וזאת בשונה ממכירה, שכאשר המוצר עולה ₪100 במזומן ואילו בהקפה מעלה את המחיר ל₪110 נמצא שגובה ₪10 עבור המתנת המעות.
אך בפועל, שמשכיר את עצמו למלאכה, למשל מטפלת שמודיעה שמי שישלם בתחילת החודש ישלם רק 240₪ ומי שישלם בסוף החודש ישלם ₪450 – הדבר מותר. והטעם מבואר בגמרא, כי מותר לזלזל בשכירות, ופירש הרשב"ם שדרך פועל להוזיל בשכרו העיקר שיקחו אותו לעבודה ויהיה לו פרנסה.
הראשונים תמהו על טעם זה, לכן פירש רבינו יונה הטעם, כיון שכאשר משלם לפועל מראש אינו קונה אותו למלאכה, ואין כאן המתנת מעות, משא"כ כאשר משלם על קניית מוצר מראש – אינו קונה אותו, לכן אסור משום ריבית [ומותר בתנאים מסויימים], וכן הסכימו הרשב"א והריטב"א והנמו"י בסוגייתנו.
חכמים הגבילו את ההיתר לשלם מראש, רק כאשר התחיל במלאכתו, אבל קודם שהתחיל במלאכתו אסור להקדים לו מעות בהוזלה, ופירש רבינו יונה הטעם כיון שפועל יכול לחזור בו באמצע העבודה, נמצא שאינו קנוי לגמרי, לכן התירו לשלם בהוזלה רק כשהתחיל במלאכתו. להלן יבוארו בעזהשי"ת כמה דוגמאות מעשיות מהשאלות המצויות ביותר בבית הוראה.
בדין זה יש להבחין בין פועל שעובד לפי שעות, לקבלן שמקבל שכר על מלאכה מסוימת.
לגבי קבלן, מבואר בפוסקים בחו"מ סי' של"ג מועיל לעשות אותו קנין שלא יוכל לחזור בו, לפיכך התיר השבט הלוי (ח"ג סי' ק"י) להקדים שכר לקבלן לפני שהתחיל במלאכתו, וכן פסק הברית פנחס (פרק י"ד סעיף י"ז), אכן בשו"ע הרב הלכות ריבית, משוה קבלן לפועל שגם קבלן צריך שיתחיל במלאכה, והעירו שזה לשיטתו בהלכות שכירות סעיף כ"א שמדמה קבלן לפועל שיכול לחזור בו, אך לפי הפוסקים שקבלן לא יכול לחזור בו כשעשה קנין, הדין נותן שיהיה מותר גם כשלא התחיל במלאכה, ויש מפקפקים בדין קבלן מכח דברי החזו"א (בשו"ת שנדפס מחדש סי' רע"א) שמפקפק בקנין בקבלן שאינו קונה את גופו, ויש לעיין בזה, ולמעשה יש לעשות שאלת חכם.
קבלן שיפוצים, שאינו עובד בעצמו ומעסיק פועלים אחרים – דעת כמה מגדולי הפוסקים בזמנינו, שאין היתר להקדים לו מעות, יעויין בזה באריכות בספר נתיבות שלו' (סי' קע"ו ס"ח ס"ק ט"ו).
עתה נבאר דוגמאות מעשיות
שכר פועל בשני מחירים
א. מותר לפועל לפרש שני מחירים: מחיר זול למשלם מראש, ומחיר יקר יותר למשלם בסוף, ודוקא כשהתשלום מראש הוא אחרי שהתחיל במלאכה, והתשלום היקר הוא בסוף עבודתו, אבל אסור להוסיף על המחיר כשמשלם לאחר העבודה. בקבלן יש מתירים לשלם לפני שהתחיל במלאכה, אבל לא בקבלן שמעסיק פועלים אחרים.
קייטנות וקורסים בהנחה בתשלום מראש
ב. בקייטנות וקורסים מצוי מאוד שמודיעים, שמי שישלם מראש יקבל הנחה משמעותית, וכפי המבואר, מותר לשלם בשיעור ראשון שאז התחיל במלאכה, אבל אם התנאי להנחה לשלם לפני פתיחת הקורס יש בזה איסור ריבית, ויש בזה צד היתר כאשר מסכימים לקבל תשלום בצ'ק דחוי או באשראי, שאז מוכח שההנחה אינה עבור המתנת המעות, אלא כדי לזרז את הציבור להירשם, ומותר גם לשלם במזומן.
מרפאת שיניים
ג. יש רופאי שיניים שעושים הסכם טיפולי שיניים כולל טיפולי שורש מבנה וכתר בסך כולל של כמה אלפי שקלים, ומי שקובע סדרת טיפולים ומשלם מראש מקבל 10% הנחה. לפי האמור, מותר לשלם בטיפול ראשון, שאז התחיל במלאכה, אבל יש להבחין שההנחה היא על העבודה ולא על החומרים.
אם מפרטים בהסכם מחירי החומרים: מבנה וכתר ללא הנחה ואחרי הנחה, אז אין היתר של פועל, כיון שיש כאן תשלום על החומרים בהוזלה עבור הקדמת מעות, ודינו כמכירה בתשלום מראש שאסור [אם לא בתנאים מסוימים], לכן חשוב לפרש שההנחה היא ממחיר העבודה ולא ממחיר החומרים [שזה האמת בדרך כלל].
יש לציין, שבקרית ספר ישנה מרפאת שיניים שעשו היתר עיסקא כדי להינצל מאיסורי ריבית, וראוי לציין על כל חשבונית שזה כפוף להיתר עיסקא ולהבין כיצד הוא מועיל.
קבלן שיפוצים בשני מחירים
ד. קבלן שיפוצים שמודיע על הוזלה עבור הקדמת מעות, יש בזה חשש ריבית, לפי האמור שכשמעסיק פועלים אחרים אין היתר של פועל, לכן ראוי לעשות ע"פ היתר עיסקא.
מכבסה בשני מחירים
ה. יש מכבסה שהמחיר לניקוי יבש לחליפה 40₪ בזמן התשלום כאשר לוקחים את החליפה אחר הכיבוס, ומי שמשלם מראש כשמוסר את החליפה מקבל הנחה למחיר 30₪, לפי האמור יש לדון אם מותר לשלם מראש בהנחה. בפשטות, הכיבוס הוא קבלנות שמתירים להקדים מעות לפני שהתחיל במלאכה, אך נתבאר מה שיש לפקפק בזה, בפרט כשמעסיקים פועלים אחרים, אכן יש היתר בזה אם נותן לשלם בכרטיס אשראי, שאז מוכח שההוזלה אינה עבור המתנת מעות וכאמור לעייל.
אין להורות למעשה מתוך האמור כאן, כיון שהדברים משתנים בפרטים קטנים, לכן בכל מקרה לגופו יש לעשות שאלת חכם ולהציע את השאלה בפרטיה ודקדוקיה, ויה"ר שלא נכשל בדבר הלכה.