האם מותר לרסס 'קוטל חרקים' בשבת?

הדף היומי בהלכה י"ח בתמוז - סימן שט"ז סעיף ט' - אמצע הסעיף "אבל כנה מותר"

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



הסרת פרעוש המונח על בגדיו

האם מותר להרוג כינה בשבת? ומה הדין כאשר אדם מסופק האם הבעל חי שנמצא עליו האו פרעוש או כינה? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שט"ז סעיף ט' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

'פרעוש' המונח על בשרו ועוקצו, מותר לצוד אותו, וטעם הדבר הוא, כיוון שהוא מוגדר כבעל חי שאין במינו ניצוד, והאיסור לצוד אותו הוא רק מדרבנן, ובמקום צער לא גזרו רבנן, ויש מקילים גם כאשר הפרעוש מונח על חלוקו מבפנים ויש חשש שיבוא על בשרו ויעקוץ אותו, שמותר לצודו ולהשליך אותו מעליו, ובכ"א עדיף להסיר אותו שלא בדרך צידה, ואע"פ שהתירו לצודו, לא התירו להורגו, כיוון שאיסור נטילת נשמה הוא איסור דאורייתא (ואע"ג שכאן זה מלאכה שא"צ לגופה אבל באופן עקרוני זה דאורייתא) ולכן, לצודו מותר כיוון שהמטרה היא להבריחו מעליו, אבל להורגו אסור.

מותר לצוד ולהרוג כינה בשבת, כיוון שהיא לא נבראת מזכר ונקבה אלא היא נבראת מזיעה, והחיוב משום נטילת נשמה הוא רק בבעלי חיים שנבראו מזכר ונקבה וכמו אילים מאודמים שהיה במשכן, ואע"פ שפרעוש גם לא בא מזכר ונקבה, בכ"א הוא בא מהעפר וזה נחשב כבא מזכר ונקבה.

אדם המסתפק על הבעל חי האם הוא פרעוש ואסור לצוד אותו או שהוא כינה ומותר לצוד אותה, מבואר במ"ב שמותר לצוד, כי זה ספיקא דרבנן שהרי גם אם זה פרעוש האיסור בצידה שלו היא רק מדרבנן שהרי אין במינו ניצוד.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים